McLaren-boss stikker til Honda: Med Mercedes-motor ville vi vinde

Eric Boullier erkender, at han enkelte gange forestiller sig, hvordan verden ville se ud uden Honda

Eric Boullier har kun oplevet et podie i sin tid hos McLaren. Til Kevin Magnussens debutløb i Australien. Foto: All Over Press
Eric Boullier har kun oplevet et podie i sin tid hos McLaren. Til Kevin Magnussens debutløb i Australien. Foto: All Over Press

McLaren-Hondas fortsatte problemer var det tragikomiske element under vintertest i Formel 1.

Teamet kørte færrest kilometer af alle og benyttede alligevel flere motorer end tilladt til en hel sæson. Motoren i bilen, MCL32'eren, mangler fortsat tophastighed, også selv om japanerne i anden testuge introducerede, hvad der skulle have været den opdaterede motor til første løb i Melbourne.

Offentligt stak især stjernekøreren Fernando Alonso til motorproducenten Honda.

Sagt mellem linjerne: Hvis teamet ikke kører med om podier i slutningen af sæsonen, kan de godt glemme alt om en forlængelse af spanierens kontrakt. Ingen af de øvrige topteams kan i hvert fald være i tvivl om, at den dobbelte verdensmester er klar til at skifte til noget bedre.

I et interview med den spanske sportsavis AS holder sportschefen Eric Boullier sig heller ikke tilbage, da han bliver spurgt, hvor ofte han har tænkt over, hvor McLaren ville befinde sig, hvis de stadig kørte med Mercedes-motor.

Sådan blev McLaren-Hondaen for ofte bragt tilbage til pitten under vintertest. Foto: AP
Sådan blev McLaren-Hondaen for ofte bragt tilbage til pitten under vintertest. Foto: AP
 

Spørgsmålet bliver først mødt med et grin.

- Lad os bare sige et par gange, vedkender Boullier så.

McLaren-bossen erkender også, at teamet efter hans vurdering ville vinde grandprixer på nuværende tidspunkt, hvis de kørte med Mercedes-motor fremfor Honda.

- Ja, så ville vi vinde igen.

Løsningen ifølge Eric Boullier er hårdt arbejde fra begge parter, omend han også siger, at teamet vil køre med om podier, hvis de havde en konkurrencedygtig motor. I stedet har teamet en motorenhed, som under otte testdage ikke på noget tidspunkt gennemførte mere end 11 omgange i træk.

- Vi skulle have klaret de her ting i januar og ikke i marts. Vi har brugt mange kræfter henover de seneste to år på at vende tilbage til toppen. Det kræver en stor ingeniør-indsats at nå dertil. Vi er nødt til at arbejde hårdt.

Hvor selve bilen var det store problem i 2013 og 2014, var både Fernando Alonso og Stoffel Vandoorne tilfredse med den del, men altså ikke Hondas bidrag til samarbejdet. Red Bull tidligere aerodynamiske chef Peter Prodromou blev hentet til Woking, og det skulle have hjulpet på selve bilens egenskaber.

Fernando Alonso nægter at stoppe sin karriere på den her måde. Spørgsmålet er, hvilket topteams der fortsat ønsker hans arbejdskraft, hvis Honda fortsætter med at skuffe. Foto: AP
Fernando Alonso nægter at stoppe sin karriere på den her måde. Spørgsmålet er, hvilket topteams der fortsat ønsker hans arbejdskraft, hvis Honda fortsætter med at skuffe. Foto: AP
 

Se også: Sviner til Honda: Sarkastisk F1-stjerne på kogepunktet

Haas F1med Kevin Magnussen i spidsen, bliver en del af et meget tæt midterfelt, spår Ekstra Bladet. Foto: Jan Sommer Ekstra Bladet+ Sådan står Kevin: Magtforholdet på årets Formel 1-grid

Belgiens Grand Prix på Spa er det Formel 1-løb, som tiltrækker flest danske tilskuere. Den smukke bane er i den grad et besøg værd. Foto: Jan Sommer Ekstra Bladet+ Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

Se også: F1-test er rent bluff: Og fem andre sandheder om Kevin og kollegaerne

Se også: McLaren-teamchef indrømmer: Anspændt forhold til Honda

Fernando Alonso hyldede den sexede ny McLaren-racer ... før han for alvor kørte i den:

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen