Mysterium hos Haas: 'Bilen er MEGET bedre'

Forvirrende og overraskende, at Haas er så langsomme i Malaysia, siger Kevin Magnussen - teamet er langt fra at få det maksimale ud af raceren

Se afgørelsen på Q1.

SEPANG (Ekstra Bladet): Skuffelsen var til at få øje på hos både Kevin Magnussen og Romain Grosjean efter en af sæsonens dårligste tidtagninger - på en bane hvor de havde håbet på at være konkurrencedygtige.

Ikke fordi Haas-duoen følte, de havde dummet sig på banen. Men fordi de er overbevist om, at bilen sat anderledes op kunne kvalificere sig langt længere fremme på gridden.

Som Romain Grosjean forklarede til Ekstra Bladet gik han fredag fra, at bilen føltes ‘amazing’ på softdækket til, at han på supersoft havde fornemmelsen af at køre på fælgerne.

Uden noget greb overhovedet.

Andre teams - også i midterfeltet - udvikler mere end lille Haas, men problemet ligger andetsteds, mener begge kørere.

- Jeg er svært ved at tro, at alle de andre teams har udviklet sig så meget, som billedet viser lige nu. I Østrig var vi uden tvivl fjerdebedste team; kigger man på GPS’en her, er vi faktisk langsommere end Sauber i svingene. Det er ikke, hvad vores bil kan. Den er meget bedre end det. Vi har mere downforce end det. Det giver ikke mere mening, siger Kevin Magnussen, da Ekstra Bladet taler med ham, efter aftenen har lagt sig over Sepang International Circuit.

Store spørgsmålstegn hos Haas. Dækkene driller. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
Store spørgsmålstegn hos Haas. Dækkene driller. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
 

Farten var i tredje træning var opløftende i danskerens side af garagen. Alligevel ender den session med at bidrage til det store billede, som viser, hvordan Haas F1 ikke helt forstår de sarte Pirelli-dæk.

- Fra soft til supersoft fik vi i det meste mindste et spring fremad. Der så vi okay ud. Og til tidtagningen kunne jeg af en eller anden grund næsten ikke køre hurtigere, og vi havde kun ændret småting. Der var næsten ingen forskel, så det er meget forvirrende og temmelig overraskende at være så ukonkurrencedygtige, siger han.

Teamkammeraten Romain Grosjean er overbevist om, at når dækkene fungerer, vil teamet være langt hurtigere. Pirelli-dæk er svære at blive kloge på, og et par grader kan gøre forskellen, om de griber eller glider.

- Da vi først kom ud på soft, føltes bilen fantastisk. Udover topholdene var vist kun Ocon hurtigere, så jeg var meget, meget glad. Supersoft kom på, og vi kæmpede med enormt meget understyring, siger franskmanden.

- Det er spørgsmål om at få dækkene ind i det rigtige vindue. Vi skal nok finde ud af det på et tidspunkt, men det er vores svaghed lige nu. Vi har bare ikke den magiske løsning.

Romain Grosjean forstår ikke helt, hvad der sker. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
Romain Grosjean forstår ikke helt, hvad der sker. Foto: Hone/LAT/REX/All Over Press
 

Tværtimod er kørere og ingeniører godt og grundigt rundforvirrede!

- Spørg mig ikke hvorfor. Men når vi starter sæsonen, er vi gode, og vi ved ikke hvorfor. Nu er ikke gode, og vi ved ikke hvorfor, siger Grosjean.

- Tag Silverstone, hvor jeg var i top-ti i kvalifikationen og kunne have kørt endnu hurtigere, hvis jeg ikke var blevet blokeret. Og søndag var vi ingen steder. En dag senere, fordi banetemperaturen ændrer sig. Det skal vi forstå lidt bedre.

- Vi er lidt på baneforholdenes nåde. Sidste år i Brasilien var jeg 17’er under træning og syver i tidtagningen. Eneste forskel var lidt skyer og banetemperatur. Vi har stadig de samme sving i performance, og der skal vi vide, hvad vi gør. Ærligt talt ved vi det ikke.

- Det handler om erfaring, og de andre teams har benyttet Pirelli siden 2011. Vi skal forstå dem lidt bedre.

- Det er bare frustrerende for alle os, for bilen er i stand til at gøre MEGET bedre, end vi hvor. Vi så det i Østrig, hvor vi var perfekt i vinduet fra første træningsomgang til sidste omgang i løbet, og vi var super konkurrencedygtige, siger Romain Grosjean.

I juli på Red Bull Ring kvalificerede franskmanden sig som syver og sluttede sekser efter Max Verstappens tekniske uheld. Kevin Magnussen dominerede sin teamkammerat under træning, men fik sin tidtagning spoleret af et knækket hjulophæng i Q2.

Se også: Ferrari-flop: Haas-skrækweekend fuldendt

Se også: Oprørt Haas-boss: Det må ikke ske i 2017

Se også: Barsk skæbne til eks-kollegaen: 'F1 er en hård verden'

Se også: Jason Watt har fået nok: Send disse tre F1-stjerner på pension

Belgiens Grand Prix på Spa er det Formel 1-løb, som tiltrækker flest danske tilskuere. Den smukke bane er i den grad et besøg værd. Foto: Jan Sommer Sport og Spil Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

kommentarer
Vis kommentarer

 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen