Personalepleje fra helvede: Knust F1-kører på vej ud af døren

Jolyon Palmer fastholder, at han kører for Renault resten af sæsonen, men ved, at Formel 1-drømmen lever på lånt tid

Jolyon Palmer har været uheldig i år, men der har også været for mange crashes. Som her.

SINGAPORE (Ekstra Bladet): Renault og i særdeleshed direktøren Cyril Abiteboul vinder hverken popularitetskonkurrencer eller priser for sin personalepleje i Danmark eller Storbritannien.

På vej ud af døren med et solidt spark bagi er Kevin Magnussens tidligere teamkammerat Jolyon Palmer.

Pressemeddelelsen mangler fortsat, men det er en offentlig hemmelighed i Formel 1-paddocken, at Carlos Sainz som minimum kører for Renault fra næste sæson - måske allerede sidder i Renault om 14 dage i Malaysia.

Hvilket Jolyon Palmer nægter med reference til en vandtæt kontrakt.

- Jeg har kontrakt for yderligere syv løb i år, jeg vil være i Malaysia, og jeg kører indtil Abu Dhabi, fastslog briten i Singapore.

- Der har været antydet i 35 løb eller så, at jeg ikke ville være her længere. Det er ikke noget nyt for mig, og intet har ændret sig, siger han.

- Jeg gider ikke snakke om det. Der kommer en udmelding inden for længe.

Løbet i Singapore kan være Jolyon Palmers sidste for Renault, om end han fastholder, at han kører sæsonen færdig. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press
Løbet i Singapore kan være Jolyon Palmers sidste for Renault, om end han fastholder, at han kører sæsonen færdig. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press
 

Efter at have forladt scenen på pressekonferencen sammen med Fernando Alonso og Lewis Hamilton forsøgte Palmer i efterfølgende tv-interview at holde facaden. Han er vant til disse spørgsmål, men toneleje og udtryk efterlod ikke tvivl om, at han ved, hvad der er på vej. Formel 1-drømmen er knust.

Og det er svært ikke at føle med manden.

Han er uønsket hos Renault og har været det, lige siden franskmændene købte Lotus. Ligesom Kevin Magnussen i 2016 medbragte sponsorstøtte, har Jolyon Palmer gennem sin far Jonathan Palmers store netværk i britisk motorsport medbragt en attraktiv pakke i størrelsesordenen ti millioner pund.

De penge har Renault ikke været for fine til at tage imod.

Sidste år blev Kevin Magnussen upopulær i ledelsen, da han jokede med, at paven var blevet tilbudt en plads. Og da danskeren takkede nej til en etårig aftale, forsøgte Cyril Abiteboul at sælge historien som om, man havde valgt Jolyon Palmer.

Den tidligere GP2-mester har været alt for langt fra Nico Hülkenberg i denne sæson og har endnu sit første point til gode. Men det har også skortet på både held og opbakning.

Fem gange er han udgået på grund af tekniske problemer, og al fokus fra Renault er i tyskerens side af garagen. Da han på Spa endelig dominerede teamkammeraten satte gearkassen ud midt i den afgørende del af tidtagningen.

Nu er han snart fortid med et Williams-sæde som eneste redningskrans, hvis han skal blive i Formel 1.

Carlos Sainz havde mundkurv på og kunne ikke sige meget om sin fremtid. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press
Carlos Sainz havde mundkurv på og kunne ikke sige meget om sin fremtid. Foto: imago/Crash Media Group/All Over Press
 

Carlos Sainz var kortfattet om sin fremtid. Mest af alt fordi han ikke må sige noget, og ‘kun er en lille brik i et stort spil’.

- Jeg er ked af, hvis I kom her for en overskrift, men I får ikke en. Lige nu er det rygter, og jeg kan kun kommentere, når der en offentliggørelse. Hvis der kommer en, siger spanieren.

Bekræftelsen på motoraftalen mellem McLaren, Honda og Renault, som Toro Rosso-køreren er en del af, kommer senest fredag eftermiddag.

Det internationale motorsportsforbund FIA afholder hver løbsfredag to pressekonferencer.

På den ene sidder Zak Brown (McLaren) og Cyril Abiteboul (Renault). På den anden Yusuke Hasagawa (Honda), Christian Horner (Red Bull) og Franz Tost (Toro Rosso).  

Dette vink med en vognstang forstår selv sportsjournalister ...

Se også: Nye detaljer fra maraton-møde: Uventet opbakning til Kevin

Se også: Næste domino-brik er faldet i F1: Storhold forlænger

Se også: Dørene er lukket: F1-kører afvist med særlig begrundelse

Belgiens Grand Prix på Spa er det Formel 1-løb, som tiltrækker flest danske tilskuere. Den smukke bane er i den grad et besøg værd. Foto: Jan Sommer Ekstra Bladet+ Kæmpe rejseguide til Formel 1: Her skal du se Kevin køre

kommentarer
Vis kommentarer

Mest læste i sport
Seneste i sport
 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen