Snyder Renault? F1-teams tossede over kontroversiel boss

Renault har ansat en tidligere teknisk chef fra det internationale motorsportsforbund FIA, som har indgående kendskab til samtlige teams 2018 designplaner

Massiv regn centimeter fra at sende crash-kongen ud i barrieren

Fredag blev ansættelsen, som ni ud af ti Formel 1-teams frygtede, en kendsgering.

Renault har hyret Marcin Budkowski som ny direktør med ansvar for udvikling og produktion af Enstone-holdets biler.

Når det bliver en sag, skyldes det den 40-årige polaks fortid.

Indtil for ganske nylig var Marcin Budkowski teknisk chef for det internationale motorsportsforbund FIA med indgående kendskab til F1-holdenes design til den kommende sæson.

Han besøgte holdenes tekniske afdelinger, og det var ham, ingeniørerne rådførte sig hos, hvis de var i tvivl, om noget var lovligt eller ej. Med andre ord har han fortrolig viden om alle Renault-konkurrenters 2018-planer.

Normalt indeholder kontrakter i Formel 1 lange karantæneperioder, så man undgår, at ansatte rykker til konkurrenter med følsom viden. I dette tilfælde er Budkowski på en schweizisk FIA-kontrakt og kan fritstilles efter tre måneder.

Hvilket konkurrenterne mildest talt er tossede over.

Cyril Abiteboul (t.v.) er i dialog med FIA om at forlænge karensperioden for Renaults nye chef. Foto: Bloxham/LAT/REX/All Over Press
Cyril Abiteboul (t.v.) er i dialog med FIA om at forlænge karensperioden for Renaults nye chef. Foto: Bloxham/LAT/REX/All Over Press
 

Problemstillingen blev vendt allerede i sidste uge på teamchefernes pressekonference, da rygterne om ansættelsen begyndte at løbe.

- Marcin har været i en ekstrem priviligeret position, og indtil for nylig har han været i folks vindtunneller og har indgående kendskab til planerne for næste års biler. Jeg synes, at tre måneders karenstid, før han dukker op hos en rival, er fuldstændigt upassende, siger Red Bull-teamchef Christian Horner.

Kollegaerne er enige og deler holdning med Force India-direktør Otmar Szafnauer. Der skal gå så lang tid, at en type som Budkowski ikke kan medbringe aktuel viden.

- Et år. Der burde gå så lang tid, at den teknologi, han bliver bekendt med, er om ikke forældet så ikke længere nyeste nyt. Vi har regler, som forbyder os at sælge de nyeste racere af samme årsag, mener Szafnauer.

Efter Frederic Vasseur forlod Renault i slutningen af sidste år, har der været en ekstra plads ledig i ledelsen. På fredagens pressekonference i Japan fastholdt Renault-chefen Cyril Abiteboul, at Marcin Budkowskis rolle ikke vil være teknisk, men mere af ledelsesmæssig karakter.

Teknisk set kunne han begynde arbejdet ved årsskiftet, men det lader til, at Renault godt ved, at de presser den med denne ansættelse.

- Vi har haft konstruktive snakke med FIA, og vi er tæt på en dato, som vil stille alle tilfredse. Vi taler om først i april, men intet er bekræftet endnu, siger Abiteboul.   

Se også: Smadrede sin Haas-racer: Så dyrt var Grosjeans crash

Se også: F1-boss anklager konkurrenterne: I snyder!

Se også: Problemer hos Kevin: Læk spolerer træning

Alonso og Kevin Magnussen i aktion. Foto: AP Sport og Spil Én rammer perfektion - sådan klarede Kevin det vilde løb

kommentarer
Vis kommentarer

 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen