Formel 1

Tidligere Formel 1-boss: Alonso kunne være død

Efter Fernando Alonsos dramatiske Melbourne-uheld, der fik en lykkelig udgang, har den forhenværende FIA-præsident Max Mosley rost udviklingen af sikkerheden i Formel 1

Så uhyggeligt var det: Se det voldsomme uheld med Fernando Alonso her
1/2
Næste »

Han fløj gennem luften med flere hundrede kilometer i timen. Roterende i sin McLaren-racer, som bare få millisekunder senere knuste mod barrieren med et brag.

Fernando Alonsos håb om point i årets første løb var da ødelagt. Ligesom hans køretøj lå i ruiner. Men heldigvis var mareridtet ikke mere omfattende.

Spanieren kunne via egen kraft kravle ud af sin McLaren-Honda, der var efterladt totalskadet i et hjørne af Albert Park. Han kunne selv forlade stedet på benene frem for en båre.

På én og samme tid viste de sekunder både et skrækscenarie og et sundhedstegn ved Formel 1. Det mindede os om, hvor farlig sporten er, men det var samtidig også et udtryk for, hvor meget sikkerheden har udviklet sig i den rigtige retning.

VASSEUR DENNIS.jpg Formel 1 - 20. mar. 2016 Nul point til Kevin og Palmer: Her er Renault-bossens dom
For var et uheld, som det Alonso kom ud for, hændt tilbage i 90'erne, kunne det meget vel være gået helt galt. I værste fald havde det kostet eks-verdensmesteren livet.

Det fortæller Max Mosley, der er tidligere præsident for det internationale motorsportsforbund (FIA), i et interview med The Guardian.

- Uden en detaljeret analyse kan vi ikke vide det med sikkerhed, men når man på generel plan taler om denne type ulykker, har de før resulteret i seriøse skader eller død, siger Mosley.

- Heldigvis ser det ud til at være stoppet. Der er stadig vanvittige ulykker som den med Jules (Bianchi, red.), men ved de her typer af alvorlige uheld under løbene, forventer man, at køreren selv forlader bilen. Det ville ikke have været situationen for 20 år siden, siger han.

Se den voldsomme ulykke i tv-klippet øverst i artiklen

alo.jpg Formel 1 - 20. mar. 2016 Alonsos vanvittige ulykke: 'Du flyver og ser skiftevis himlen og jorden'

Fernando Alonso ser til fra garagen i Melbourne. Årets første grandprix sluttede med en kolbøtte-tur af de helt store for spanieren. (Foto: Jan Sommer) Fernando Alonso ser til fra garagen i Melbourne. Årets første grandprix sluttede med en kolbøtte-tur af de helt store for spanieren. (Foto: Jan Sommer)
Tak til legende
Ifølge Mosley skal en stor del af takken for den optimerede sikkerhed - og fokus herpå - rettes mod den forhenværende og nu afdøde Formel 1-læge Sid Watkins.

Briten var i årtier en fast bestanddel af sporten, hvis aktører han i flere tilfælde reddede fra døden, indtil han indstillede sin karriere som medicinsk overhoved i Formel 1 tilbage i 2005.

- Det her (den forøgede sikkerhed, red.) er sket som følge af indsatsen fra Sid Watkins, et hold af virkelig kompetente folk og de respektive Formel 1-teams. Der var behov for at kigge videnskabeligt på sikkerheden, og der skete en stor forandring efter Ayton Sennas død på Imola i 1994, siger Mosley.

Fernando Alonso har for længst bebudet, at han er klar til at jagte point igen den 3. april, når sæsonens andet grandprix afvikles i Bahrain. Kort efter den dramatiske afkørsel i Australien stillede han sågar op til interview for rullende kameraer.

- Jeg har det ok. Jeg er en lille smule skuffet, fordi vi missede muligheden for at få point. Det er det første, man tænker på lige nu. Men selvfølgelig er man taknemmelig for, at man er i live. Intet skete. Ingen skader. Ikke noget seriøst, sagde Alonso.

- Vi risikerer vores liv hver gang, vi sætter os i raceren. Det må vi ikke glemme. Og når disse ting sker, skal man være glad for, at jeg står her og kan tale med jer, lød det blandt andet fra Alonso.

Se Fernando Alonso sætte ord på sit voldsomme uheld:

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen