Uventet hjælp til Haas i intens million-kamp

Toro Rosso er svækket til sæsonens sidste løb, hvilket er en fordel for Haas F1 og Kevin Magnussen i den tætte kamp om præmiepenge og konstruktør-VM

'Jeg er virkelig ked af det, gutter': Sainz udgik på første omgang af sit sidste løb for Toro Rosso.

Spændingen i toppen af Formel 1 er stille og roligt feset ud, som Ferrari ved egen drift har overladt den individuelle titel til Lewis Hamilton. Til gengæld forgår der en intens kamp om femte- til niendepladsen i konstruktørernes VM – og de dertilhørende mange millioner dollar i præmiepenge.

Hos Haas F1 var man bekymrede over udviklingen, som Kevin Magnussens team begyndte at sive i stillingen efter magre resultater siden sommerpausen.

Optimismen er vendt tilbage på baggrund af et optimalt resultat i Japan. Begge Haas-racere i top ti betød, at teamet generobrede den syvendeplads, som er sæsonens mål. Ganske vist kun med et enkelt point ned til Renault på ottendepladsen.

- Vi er glade for de seks point, for der er hård kamp i midterfeltet, konstaterede Günther Steiner i sin briefing med den skrevne presse efter løbet på Suzuka.

- Jeg vil ikke sige, at vi føler os selvsikre, men vi vil arbejde hårdt for den syvendeplads. Vi kom tættere på Toro Rosso.

- Kampen er ikke ovre endnu, efter min mening er den først lige startet. Men den er hård. Og jeg vil hellere være et point foran end et bagved. Det samme gælder Toro Rosso, som hellere vil være ni point foran end bagud. Men det gør det også mere spændende for alle fansene, siger Steiner.

Carlos Sainz' låneaftale med Renault begynder allerede i Texas. Foto: AP
Carlos Sainz' låneaftale med Renault begynder allerede i Texas. Foto: AP
 

Fra USA’s Grand Prix og sæsonens fire sidste løb kører Carlos Sainz Jr. for Renault.

Franskmændenes mål er femtepladsen. Med Jolyon Palmer ude af vagten og tydelige forbedringer af RS17-raceren er Renault klare favoritter til at passere Haas F1 og som minimum indhente Toro Rosso på sjettepladsen.

Red Bulls B-hold har sat sig i en svær situation med den nye Honda-motoraftale og udlånet af Carlos Sainz. Teamet er noteret for 52 point; af dem har den nuværende duo Daniil Kvyat og Pierre Gasly til sammen scoret blot fire.

I praksis uventet hjælp til Haas F1’s ambitioner om syvendepladsen.

- Jeg forventer det ikke, men jeg håber, at det hjælper os. Det kunne det godt, for Sainz er en god kører og har scoret næsten alle deres point. Det er helt sikkert ikke en ulempe, lyder den diplomatiske analyse fra Günther Steiner.

Pierre Gasly dropper sandsynligvis afslutningen på Super Formula-mesterskabet i Japan til fordel for Formel 1. Franskmanden kører i Japan for Honda-drevne Team Mugen. Foto: AP
Pierre Gasly dropper sandsynligvis afslutningen på Super Formula-mesterskabet i Japan til fordel for Formel 1. Franskmanden kører i Japan for Honda-drevne Team Mugen. Foto: AP
 

Hvem, der kører for Toro Rosso i USA, er endnu ikke 100 procent bekræftet. Daniil Kvyat vender tilbage, men løbet falder oveni i sæsonafslutningen på Super Formula-serien i Japan, og her ligger Gasly blot et halvt point fra sejren.

Honda vil gerne vinde det mesterskab på hjemmebanen sammen med Gasly, men vil ikke insistere på det, fastslog Hondas motorsport-chef Masashi Yamamoto over for flere medier på Suzuka - blandt andre Racer. Toro Rossos oplagte alternativ er Sebastian Buemi. Schweizeren har en fortid på teamet, han er test- og reservekører hos Red Bull og har F1-superlicens.

Fjerdebedste team for anden sæson i træk er Force India, men alle andre er til at tale med i sæsonafslutningen, mener Kevin Magnussen.

- Vi kan kæmpe med Renault, Toro Rosso, McLaren og Williams, men Force India er lidt foran os. Så det kræver noget ekstraordinært at slå dem. Vores mål er syvendepladsen i konstruktør-VM; det ville være rart at få mere, men det er ikke så realistisk. Vi tager den, hvis vi kan, men lige nu kræver det et stort stykke arbejde at holde fast i syvendepladsen, sagde danskeren efter grandprixet i Japan.

Der skal flere point - gerne dobbeltpoint - til, hvis Haas-kørerne skal holde fast i syvendepladsen. Foto: AP
Der skal flere point - gerne dobbeltpoint - til, hvis Haas-kørerne skal holde fast i syvendepladsen. Foto: AP
 

- Jeg synes, jeg har haft nogle gode løb på det seneste. Jeg har bare ikke haft den smule held, der også skal til for at score point. I Japan fungerede det, og forhåbentlig kan jeg score nogle flere i de sidste løb af sæsonen. Men resultater som på Suzuka er ikke nemme at få, det kræver, at vi gør alt rigtigt. Det var godt gået af teamet, siger han.

Til Haas’ hjemmebanegrandprix i USA medbringer teamet en mindre opgradering – den sidste til VF17’eren. Der er tale om en modifikation af racerens gulv. Efter planen et skridt i den rigtige retning, men teamet forventer ikke, at det kaster mange tiendedele af sig.

Interaktivt element

Konstruktør-bonusser i 2017

1. plads: 61 millioner dollar

2. plads: 52 mio. dollar

3. plads: 41 mio. dollar

4. plads: 36 mio. dollar

5. plads: 33 mio. dollar

6. plads: 31 mio. dollar

7. plads: 23 mio. dollar

8. plads: 19 mio. dollar

9. plads: 16 mio. dollar

10. plads: 13 mio. dollar

Herudover modtog hvert af holdene 36 millioner dollar i 2017 – bortset fra Haas for den bonus bliver man tidligst berettiget til, når man har kørt to sæsoner.

Desuden opererer Bernie Eccelstones system med ekstra bonusser til gamle og særligt vigtige teams: Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren og Williams. Ferrari modtager godt 100 millioner dollar ekstra alene på den konto.

Kilde: Autosport

Se også: Eksklusivt indblik i F1-børnehaven: Se superstjernernes stikpiller

Se også: Haas-boss ellevild: En rigtig Kevin-manøvre

Se også: Efter løbet i Japan: To verdensmestre straffet

Igen viser Kevin at han ikke lader sig intimidere af kongernes kritik, siger Jason Watt. Foto: Allover Press Sport og Spil Jason Watts dom: Pragtpræstation af Kevin

Når Haas får dækkene ind i det rigtige arbejdsvindue, er de ganske konkurrencedygtige, men de har ikke været videre skrappe i den disciplin på det seneste. Foto: imago/HochZwei/All Over Press
Når Haas får dækkene ind i det rigtige arbejdsvindue, er de ganske konkurrencedygtige, men de har ikke været videre skrappe i den disciplin på det seneste. Foto: imago/HochZwei/All Over Press
 

kommentarer
Vis kommentarer

 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen