Persondata politik

Hvem var det - der vandt i dag...

Kommentar: Skive Trav har i hele juli vist sig som travsportens førende bane - alligevel bliver banen tilsidesat

Sport Trav mest læste

Seneste i trav

 

DE SKRÅLER SEJRSSANGEN endnu på Skive Trav.

Det kan jeg saftsusme godt forstå. Søndag blev der føjet endnu tre storløbssejre til en imponerende liste over storløbssejre fra den nordvestjyske bane alene i juli måned. Se bare lige her:

Jydsk 4-årings Grand Prix: Repay Merci og Knud Mønster
Harald Lunds Mindeløb: Having Said That og Christian Lindhardt
DM for Travheste: Okay Bee kørt af Skive-kusken Bent Svendsen
Jydsk 3-årings Hoppe Grand Prix: Sweet Home Alabama kørt af Aarhus-kusken Birger Jørgensen
Jydsk 3-årings Grand Prix: Special Player og Bent Svendsen
Gulddivisionsløb i Aarhus: Thunderbolt og Knud Mønster

Skive Trav står pt. sportsligt som landets førende travbane. Desværre er der langt fra den sportslige virkelighed til den, travsportens mange organisationer oplever i mødelokalerne.

For nogle år siden blev banen deklasseret til en B-bane på baggrund af en skole-rapport, som banens tidligere driftschef kaldte det arbejde, som Hestesportens Finanserings Fond havde fået uarbejdet.

KONTORNUSSERNE STEMPLEDE altså banen med et stort B - til trods for at Skive Trav siden Tarok-dagene har været været en af hovedvejene fra opdrættere og staldmænd til travstjerner med to og fire ben.

Der har så medført, at travsporten i Skive og omegn i den grad er med til at smide gode penge i statskassen i form af afgifter på benzin og diesel. Til stort set hver eneste løbsdag - bortset fra på Bornholm og i Nykøbing Falster - valfarter aktive fra Skive Trav af sted for at få hestene til start.

Til trods for, at banen leverer er hoveleverandør af hestemateriale, så er der kun 26 hjemmeløbsdage om året - og langt de fleste af dem er med nedsatte præmier.

Til sammenligning har travbanen i Odense 24 løbsdage - men præmiebudgettet ifølge HFF på Fyns land er 1,1 millioner kroner højere.

DET HAVDE VÆRET helt o.k., hvis ledelsen på travbanen i Skive var idéforladt og de aktive tilsvarende ringe. Sådan er det bare ikke. Der er nemlige driftige folk, der arbejder for banen. Skive Trav går foran og kører en række løbsdage uden at der betales indskud for at være med i løbene. Banen skraber selv kroner sammen, så præmiesummerne i en række løb kan hæves med 5000 kroner. Desuden har banen sparret sammen til selv at holde et 5- og 6-årsmesterskab. Det koster 160.000 kroner af egen lomme. Bare lige for at nævne nogle tiltag.

Det er på tide, at travsporten vågner op og ligestiller Skive med de lige nu på papiret førende provinsbaner.

I DRØMMENE OM at blive voksen og accepteret forsøger Skive Trav at få forlænget den nuværende travbane på 800 meter til enten 950 eller 1000 meter. Lige på det punkt kan jeg ikke bakke banen op. Det er super fedt, at der findes forskellige baner i Danmark. Aarhus-banen kører den anden vej og har opløb på en bakke. Skive Trav er lille og har open strech. Det må man for Guds skyld ikke lave om på.

Ekstra Bladets stjerner:

[anmeldelse]

Ekstra Bladets Trav - tæt på stjernerne: ekstrabladet.dk/trav

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu: Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik