Champions League 25 min. siden
Går imod Laudrup: Barça-stjerne viser altid respekt
MMA 33 min. siden
MMA-kæmper anklaget for voldtægt af bevidstløs kvinde
Silkeborg IF 39 min. siden
Stopper efter 267 Superligakampe: Det havde jeg ikke regnet med
Fodbold 1 time siden
Overfaldet i voldsorgie: Forstår ikke DBUs straf
Champions League 1 time siden
Historisk lavt tal: Derfor koster CL-billetter i Parken kassen
Anden sport 1 time siden
OL-bronzepige må pensionere sin bonus
Tennis 2 timer siden
Piotr: Nu er Caroline en voksen spiller
Dansk fodbold 2 timer siden
Blev truet af Albertslund-spillere: Godt de bliver udelukket
Champions League 3 timer siden
Delaneys dommedagshug imponerer verden over
BREAKING NEWS
Albertslund-spillere idømt hårde straffe for vold
Landsholdsfodbold 4 timer siden
Voldsomt: Fyret landstræner får millioner efter skandale
Fodbold 4 timer siden
Ekspert: Laudrup sætter sin pris for højt
EKSTRA
Spot dig selv: Var du til Champions League-brag i Parken?
Tennis 5 timer siden
Radwanska: Wozniacki er snart tilbage i top-ti
Champions League 5 timer siden
Belgierne lægger sig fladt ned: Vi fik prygl i Parken
Champions League 5 timer siden
TV: Målfest! Få alle CL-scoringerne her
Premier League 6 timer siden
Nye beskyldninger: Otte Premier League-managers modtog bestikkelse
Badminton 7 timer siden
Jan Ø. og Vittinghus kommer godt fra start i Korea
Champions League 7 timer siden
Kåd Kvist: Nu kan Danmark drømme om et storhold
Champions League 8 timer siden
Ståle: Det er næsten pinligt, hvor dårligt Delaney sparker

Giro-protest: Stop det vanvid

Rytter-protest: Vil have ekstrem nedkørsel på Giro d’Italias 14. etape taget ud

  • Selv Alberto Contador frygter nedkørslen på 14. etape. (Foto: AP)
Selv Alberto Contador frygter nedkørslen på 14. etape. (Foto: AP)

Nu er det nok!

Rytterne i Giro d’Italia er stærkt utilfredse med arrangørernes jagt på ekstremer med vanvittige stigninger og endnu mere vanvittige nedkørsler.

En af dem kostede i mandags Leopard Trek-rytteren Wouter Weylandt livet, og der er en endnu mere ekstrem nedkørsel i vente.

På 14. etape skal rytterne passere den 1982 meter høje Monte Crostis og derefter ud på grusveje og hårrejsende stejle passager på de knap 30 km nedkørsel til foden af den djævelsk stejle Monte Zoncolan.

Protestaktion på vej
Det har fået Team Sky til at overveje en protestaktion – og den er Alex Rasmussen og HTC-Highroad med på.

– Ja, helt sikkert. Vi er enige om, at der ingen grund er til, at vi skal ud over den. Vi har lige set billeder af den, og den så ikke sjov ud.

– Der er flere hundrede meters skrænt, hvor der ikke er afskærmning af nogen slags. Og vejen hælder den forkerte vej.

– Man kan måske gå ned ad den eller trille, men cykelløb er altså farligt.

Der er ikke bare en eller to, men ti mand, der kan køre ud over kanten der, siger Alex Rasmussen til Ekstra Bladet.

Han mener indirekte, at konkurrencen til de andre store Grand Tours har fået arrangørerne til at tage de drastiske skridt med blandt andet meget stejle og teknisk vanskelige nedkørsler.

Contador håber på sne
– De arbejder hele tiden på at gøre Giroen så hård og så ekstrem som muligt. Men det her er lidt for ekstremt.

Saxo Bank-Sungards Alberto Contador har tidligere sagt, at nedkørslen skræmmer ham, og at han håber, at det vil sne den dag, så etapen bliver aflyst.

Den udmelding sætter tingene i perspektiv, mener Alex Rasmussen.

– Hvis Contador siger sådan, så er der noget om det. For den del af etapen er til hans fordel.

Endnu er ikke alle ryttere taget med på råd, og der er således ikke truffet nogen kollektiv beslutning – men der er også ni dage endnu til etapen.

Men det bliver nok nødvendigt med en samlet aktion, da arrangørerne formentlig ikke er tilbøjelige til at følge en indstilling fra rytterne.

– Det tvivler jeg på. Men hvis alle rytterne står sammen, så må de vel, siger Alex Rasmussen. ´

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen