Persondata politik

Cykel-sponsor: Doping betyder intet

Pengene vælter ind i cykelsporten, selv om den er hjemsøgt af dopingskandaler, for cykling er det nye golf for erhvervslivet

  • Armstrongs fortid er ligegyldig for cykelsponsor (Arkivfoto: AP)
Armstrongs fortid er ligegyldig for cykelsponsor (Arkivfoto: AP)
1 af 1
Nyhedsbrev Sport
Få det seneste døgns største og vigtigste sportsnyheder direkte i din indbox - hver eftermiddag.

 

Den tjekkiske milliardær Zdenek Bakala melder sig klar til at betale 150 millioner kroner til en ny cykel-liga. Belgiske Telenet spytter millioner i Lars Baks Lotto-mandskab. Multinationale Riwal træder til som navnesponsor for kontinentalholdet Concordia. Og Arriva slutter sig til kontinentalholdet Cult, som for nylig i dåbsgave fik millioner af kroner og sit navn fra den populære energidrik.

Se mere:

Se også: Dansk succeshold får ny hovedsponsor

Ovenstående eksempler er blot fra den seneste uge, der i øvrigt også bød på en ny sponsor til Bjarne Riis’ hold, nemlig Spider Tech. Pengene vælter med andre ord ind i cykelsporten.

Det sker på et tidspunkt, da sporten står til halsen i Lance Armstrongs efterladenskaber og ifølge al logik burde kæmpe en overlevelseskamp for sin troværdighed efter endnu en ødelæggende dopingskandale.

Netværk og forretninger
- Cykling er blevet det nye golf for erhvervslivet. Hvor man førhen mødtes på golfbanen, er det nu på cyklen, at man møder sit netværk, siger den tidligere danmarksmester Allan Johansen, der torsdag blev præsenteret som ny sportschef på kontinentalholdet Concordia-Riwal.

Siden han stoppede sin karriere på topplan, har han blandt andet trænet erhvervsfolk i et konstant voksende felt af motionsivrige beslutningstagere. Som sponsorer for cykelhold kan de udvide deres netværk betragteligt, og tilbyde kunder og forretningsforbindelser enestående oplevelser.

Se også:

Se også: Gammel kending bag nyt cykelhold

På Concordia-Riwal vil topryttere som Martin Mortensen og Kasper Klostergaard for eksempel ofte blive sendt på træningsture med sponsorernes netværk, og det kaster forretningsaftaler af sig.

- Det er en del af det moderne erhvervsliv at give kunderne mere, end de forventer. Det kan vi med cykling, siger Claus Kromann, der er skandinavisk direktør for liftudlejningsfirmaet Riwal.

Ingen skade
Han anser det for urealistisk, at hans virksomhed skulle lide skade af at sponsorere den ikke altid lige rene cykelsport. Ingen kan drage en linje mellem en dopet cykelrytter og udlejning af lifte til byggeriet.

- Doping betyder intet. Det betyder intet for os, hvad Lance Armstrong gjorde engang i fortiden. Det er netop fortid. Jeg ser muligheder, og dem udnytter jeg, siger Claus Kromann.

Han er selv ivrig motionscyklist og kørte i år fra Middelhavet til Atlanterhavet i et felt af 40 erhvervsfolk.

- Der indgås adskillige forretningsaftaler på sådan en tur, og det er netop formålet. Det her er forretning og kun en lille smule passion. Jeg skal have noget ud af det i sidste ende, siger Kromann, der ikke vil afsløre, hvor mange penge han har betalt for at blive navnesponsor og efter planen om et år køber sig til cykelholdets fulde navn.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Steffan Kærulf Frandsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik