Persondata politik

Schlecks vilde påstand: Jeg blev forgiftet

Den dopinganklagede RadioShack-rytter hævder nu, at ukendte personer har forgiftet ham

  • Fränk Schleck afviser at have indtaget det forbudte stof. (Foto: AP)
Fränk Schleck afviser at have indtaget det forbudte stof. (Foto: AP)
1 af 1
Nyhedsbrev Sport
Få det seneste døgns største og vigtigste sportsnyheder direkte i din indbox - hver eftermiddag.
 

Der var masser af drama på Tour'ens anden hviledag, da RadioShack trak stjernen Fränk Schleck ud af løbet på grund af en positiv dopingprøve.

Prøven viste spor af det vanddrivende middel xipamid, men Schleck hævder selv, at han er uskyldig, og sætter nu lid til, at B-prøven giver ham ret.

Se også: Ekspert: Kræver en god Schleck-forklaring

Men allerede nu har luxembourgeren en forklaring på, hvordan han kan have indtaget det forbudte middel.

I en pressemeddelelse hævder Fränk Schleck, at der må være tale om, at ukendte personer har 'forgiftet' ham med medikamentet.

Se også: Kørte tidligere hos Riis: De blev også taget i doping-fælden

- En UCI-læge har lige informeret mig om, at et ulovligt middel er blevet opdaget i min urin efter en rutinemæssig anti-dopingkontrol. Jeg afviser formelt at have taget nogle ulovlige midler overhovedet. Hvis den (B-prøven - red.) bekræfter det første resultat, vil der blive indgivet en klage om forgiftning mod ukendte personer, siger Fränk Schleck i meddelelsen.

Xipamid er ikke i sig selv præstationsfremmende, men kan benyttes til at skjule indtagelsen af andre stoffer. Den positive prøve blev tager 14. juli i forbindelse med 13. etape.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik