Giroens vilde fortællinger: Han bed i cykelslangen og blev toer

Giro d'Italia nummer 100 skydes under pomp og pragt i gang fredag på Sardinien. Tag her med på en tur gennem løbets lange historie

Fiorenzo Magni i 1956. Foto: All Over Press
Fiorenzo Magni i 1956. Foto: All Over Press

Som alle cykelløb på den tid blev Giro d’Italia skabt som reklame for en avis, nemlig sportsavisen La Gazzetta dello Sport.

Affødt af den enorme succes, som den franske avis L’Auto oplevede med Tour de France, satte Gazzetta-redaktør Tullo Morgagni i august 1908 i al hast gang i planlægningen af et etapeløb rundt i Italien.

Hastværket skyldtes, at det var kommet Morgagni for øre, at den konkurrerende avis Corriere della Sera tumlede med tilsvarende planer. Uden overhovedet at råde over de nødvendige økonomiske midler til at afvikle et løb af den størrelse annoncerede Morgagni 7. august 1908, at Giro d’Italia ville blive kørt i maj året efter.

Pengene fandt Morgagni via en pengeindsamling, hvor selv Corriere della Sera bidrog. Det skete i et forsøg på dog at få en bid af kagen, da avisen måtte opgive egne Giro-drømme efter Morgagnis frække annoncering.

Første etape blev skudt i gang 13. maj 1909 og gik over 397 kilometer fra Milano til Bologna. Løbet bestod af otte etaper og strakte sig over knapt 2500 kilometer. Første vinder blev italieneren Luigi Ganna.

Giro d’Italia er i dag ejet af RCS Sport, som er en del af mediekoncernen RCS Mediagroup. Koncernen udgiver blandt andet La Gazzetta dello Sport.

Interaktivt element

1 af 2 Fiorenzo Magni i 1956. Foto: All Over Press
2 af 2 Andrew Hampsten kæmper sig gennem sneen i 1988. Foto: All Over Press
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Steffan Kærulf Frandsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen