Kyllingen efter ny Team Sky-afsløring: 'Der kommer mere'

Josh Edmondson blev taget i ulovligt at sprøjte sig, mens han var på Team Sky - men holdet dækkede over det. Yderligere et eksempel på dobbeltmoral hos det selvudråbte reneste hold i verden, mener Ekstra Bladets cykelkommentator Michael Rasmussen

Josh Edmondson tog både smertestillende midler og sprøjtede ulovligt vitaminer i blodårerne i sin Sky-tid. Holdet kendte til det, men valgte at dække over det. Foto: Imago/All Over Press
Josh Edmondson tog både smertestillende midler og sprøjtede ulovligt vitaminer i blodårerne i sin Sky-tid. Holdet kendte til det, men valgte at dække over det. Foto: Imago/All Over Press

Da Team Sky trådte ind i cykelverdenen i 2010, var det med nye og mere videnskabelige indgangsvinkler til træning, kost og materiel.

De fleste kiggede forbløffet til, mens holdet via deres 'marginale forbedringer' hele tiden blev stærkere og siden 2012 har vundet Tour de France fire gange.

Siden efteråret er der dog kommet stadig flere oplysninger frem om brug af især astma-medicin og andre præstationsfremmende præparater før store løb.

Det ellers pletfri hold kom pludselig i modvind, men bedyrede hele tiden sin uskyld: Der er ikke sket ulovligheder - alt er gået efter bogen.

Nu træder en tidligere rytter frem og fortæller, at det ikke er sandt.

Josh Edmondson, der i dag kører for det britiske kontinental-hold NFTO, var på Sky i to sæsoner i 2013 og 2014. Han beretter i et interview med BBC om, hvordan holdet dækkede over de ulovligheder, han var involveret i.

For selv om han ikke dopede sig, så brød han UCI's regler om 'ingen nåle', da han i en periode flere gange om ugen blandede forskellige vitaminer og sprøjtede dem direkte ind i sine blodårer.

Grunden var, at han efter at have benyttet det lovlige smertestillende Tramadol blev meget træt og deprimeret. Men vitaminerne gav ham en friskhed, og han havde dem med sig, når han var rundt til løb. Men kun dem.

- Jeg dopede mig aldrig, men jeg var - som alle andre formentlig er - fristet til det. Men det her var min måde at lukke hullet en smule på. At blive en smule bedre uden faktisk at dope mig, siger Edmonson.


Han endte med under Polen Rundt i 2014 at blive afsløret af en holdkammerat, der gik til ledelsen. Edmondson blev konfronteret, men der blev i sidste ende ikke gjort noget ved situationen. Sky valgte med andre ord at dække over deres rytters ulovligheder.

Endnu et hak i troværdigheden, men ikke decideret overraskende længere, påpeger Ekstra Bladets cykelkommentator, Michael Rasmussen.

- Det er yderligere et eksempel på, at den åbenhed og transparens, de selv har prædiket, ikke er til stede. Men lige det her er i den lette afdeling, siger Michael Rasmussen.

Mere i vente
Han har svært ved at tro, at vi i den nærmeste tid ikke kommer til at høre mere til uregelmæssigheder på det britiske cykelhold.

- Det skulle man tro. Det ville være mærkeligt, hvis han er den eneste, der har fået en indsprøjtning.

- Lige nu er de i den situation, at hver gang der er noget - selv helt ubetydeligt - så bliver det udlagt som noget stort.

- Det er altid problemet, når man fremstiller sig selv som mere hellig end paven, siger Michael Rasmussen.

Hos det hellige hold selv holder man snuden højt - man kan naturligvis ikke se problemet:

- Efter vores mening var der intet bevis for antidoping-forseelse. Beslutningen om ikke at køre episoden op eller at offentliggøre den blev taget af holdet med tanke på atletens velbefindende, lyder en kort udtalelse.

Team Skys cheflæge, Steve Peters, nægter også, at der skulle være tale om, at holdet dækkede over en dårlig sag.

- Det er ikke et 'cover-up'. Når man benytter det ord, så antyder man, at der var et fortsæt om at skjule noget, og det har aldrig været tilfældet, siger Steve Peters, der lægger vægt på, at beslutningen blev taget, fordi Josh Edmondson havde psykiske problemer, de mere akut måtte tage sig af.

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Mikkel Selin
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen