Medier: Motor-tjek er bluff

Den internationale cykleunion UCI bekæmper ’teknologisk bedrag’ med en modificeret iPad, men apparatet kan ikke spore skjulte el-motorer, afslører international journalistgruppe

En UCI-kontrollør tjekker Team Skys cykler under Tour de France 2016. Rytteren med nummer seks er Wout Poels. Foto: Claus Bonnerup.
En UCI-kontrollør tjekker Team Skys cykler under Tour de France 2016. Rytteren med nummer seks er Wout Poels. Foto: Claus Bonnerup.

Siden 2016 har den internationale cykleunion UCI’s inspektører ved alle større løb kontrolleret cykler i det professionelle felt for skjulte el-motorer og andre former for ’teknologisk bedrag’, men selv efter langt over 40.000 kontroller er ikke én bedrager blevet afsløret.

Det kan betyde én af to ting: At der ikke er nogen, der snyder med ’motor-doping’, eller at kontrollørerne bruger udstyr, der ikke er i stand til at afsløre de skjulte motorer.

Journalister fra italienske Il Corriere della Serra, tyske ARD og franske France 2 mener at have afsløret, at det er kontrollen, det er galt med. Journalistgruppen har indkøbt udstyr præcis magen til det, UCI benytter sig af, og det viser sig, at det ikke virker.

Udstyret består af en tablet af mærket Apple iPad med en magnet-antenne påmonteret. Software skulle ved hjælp af antennen være i stand til at påvise magnetiske udsving frembragt af en elmotor.

Journalistgruppen afprøvede udstyret på en cykel med en elmotor af den type, som den belgiske crossrytter Femke Van Den Driessche benyttede ved VM i 2016. Hun er den eneste, der er blevet afsløret i brug af mekanisk doping.

Udstyret påviste et magnetfelt omkring motoren, men yderligere tre steder på cyklen var der tilsvarende magnetisk udsving. Testen gav altså ikke afgørende bevis for snyd. Næste skridt i en UCI-test ville være at skille cyklen ad for at udrydde enhver tvivl, men det sker tilsyneladende uhyre sjældent, at UCI-kontrollørerne skrider til den løsning.

UCI's udstyr, der skal kunne afsløre 'mekanisk doping', består af en Apple iPad med en særlig antenne. Foto: Claus Bonnerup.
UCI's udstyr, der skal kunne afsløre 'mekanisk doping', består af en Apple iPad med en særlig antenne. Foto: Claus Bonnerup.
 

En World Tour-mekaniker fastslår over for journalistgruppen, at han trods formodentlig 2000 kontroller af cykler på sit hold aldrig har oplevet, at UCI har bedt om at få en cykel skilt ad. Det er dog sket ved flere lejligheder, og eksempelvis i Tour de France i 2015 blev Team Skys enkeltstartscykler skilt ad og gennemlyst.

Avancerede hjul, der drives frem ved hjælp af elektromagnetisme, hævdes at være det nyeste påfund, når det gælder mekanisk doping, kan UCI’s modificerede iPad heller ikke spore, hævder journalistgruppen. Udstyret viste overhovedet ingen udsving, da det blev brugt til at skanne en cykel med ’elektromagnetiske induktionshjul’ monteret.

UCI udsendte mandag eftermiddag et kommuniké som respons på journalistgruppens afsløringer. UCI’s kontrolmetode er yderst effektiv, lyder det fra UCI, som anfører, at testmetoden er anerkendt af uafhængige eksperter, og at metoden – som baserer sig på skanning af magnetisk modstand – er dokumenteret pålidelig.

’Som alt kontroludstyr skal vore skannere bruges korrekt, hvis de skal være effektive. Det er tydeligt, at de personer, der bruger vores apparat i søndagens Stade 2 (tv-program på France 2, red.) ikke har lært at bruge det’, skriver UCI og inviterer journalisterne til et møde, hvor cykleunionens kontrollører kan demonstrere, hvordan udstyret skal bruges.

Under årets Tour de France blev der udført over 4.000 kontroller af cykler, oplyser UCI.

Cykling - 28. apr. 2016 - kl. 19:51 Tour-vinder: Motordoping er en forbrydelse

Se også: Dansk Sky-chef afviser anklager om motordoping: Det er langt ude

Se også: Fokus på Armstrong: Nye afsløringer på vej om mekanisk doping

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen