Efter shitstorm: Danske Spil trækker reklame tilbage

Danske Spil reagerer på voldsom kritik af reklame-kampagne, der nu trækkes tilbage ledsaget af en undskyldning

(Foto: Danske Spil)
(Foto: Danske Spil)

Traditionen tro byder 2. juledag på fuldt program i den engelske Premier League, hvor der er kampe fra tidlig eftermiddag til sen aften.

Det er naturligvis blevet noteret hos Danske Spil, der som vanligt byder på en masse muligheder for, at interesserede gamblere kan score lidt ekstra økonomiske godter til juleferien.

En storslået reklamekampagne er sat i scene, men efter kort tid på markedet er den allerede pillet af plakaten igen. For Danske Spil er havnet i massiv modvind efter deres seneste bud på original markedsføring.

Til målgruppen lyder budskabet 'Ram plet på Boxing Day' på den seneste opfordring, der blandt andet er placeret ude foran kiosker og andre spiludbydere. I sig selv en ganske tilforladelig tekst, men det er billedet, der ledsager ordene, som har fået flere personer op i det røde felt.

Under formuleringen ses således den velkendte oddset-dame, som Danske Spil bruger i flere af sine reklamer, og denne gang er hun iklædt boksehjelm, mens hun tydeligvis har fået et blåt øje.

Det har skabt røre på Twitter, hvor en regulær shitstorm hurtigt har taget til i styrke. Her påpeger flere, at reklamen kan opfattes som en accept af vold mod kvinder.

Det har Danske Spil nu taget konsekvensen af. I en meddelelse på selskabets Twitter-profil lyder det, at man beklager, at reklamen er blevet opfattet forkert, og at man derfor har i sinde at fjerne den fra de steder, hvor det er muligt.

- Vi har lavet en plakat, som vi ikke skulle have lavet. Vi har på intet tidspunkt forbundet plakaten med andet end boksning - et billede af modellen med en boksehjelm på Boxing Day, skriver Danske Spil.

- Vi har ikke lavet den  med reference til til vold mod kvinder. Og i sagens natur har vi slet ikke drømt om at glorificere vold mod kvinder.

- Men vi er kede af, at det kan opfattes sådan. Og vi får det hele fjernet alle de steder, hvor vi overhovedet kan. Vi beklager, slutter meddelelsen.

Ekstra Bladet har forsøgt at få en uddybende kommentar fra Danske Spil, men deres presseafdeling har ikke besvaret de telefoniske henvendelser.

Se et udpluk af de vrede reaktioner fra Twitter-brugere nedenfor:

 

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen