Superligaen i krise: TV-seerne svigter

Konkurrencen fra bl.a. Premier League gør, at danske tv-stationer nu vil tættere på før kampene og sende live fra omklædningsrummet

Superligaen mister seerne (Foto: Anders Brohus)
Superligaen mister seerne (Foto: Anders Brohus)

Konkurrencen om sportsseernes gunst har aldrig været hårdere. Det mærker Superligaen, som er under et voldsomt pres. Tilskuerne bliver væk fra stadion, og hjemme i stuerne tænder seerne ikke automatisk fladskærmen for at tune ind på landets bedste fodboldrække.

Og det gør ondt på rettighedshaverne. Også at seerne flygter fra de mest populære danske klubber, FC København og Brøndby. Godt nok satte New Firm sæsonrekord med 277.000 seere sidste weekend, men det kan ikke skjule, at de to klubber har mistet et sted mellem 40.000 og 50.000 seere i forhold til sidste sæson.

Se mere:

Se også: Tilskuerne flygter fra Bordinggaard

De to hovedstadsklubber er stadig seernes foretrukne danske fodboldret. Men populariteten hænger også sammen med, at klubberne konsekvent bliver vist på det mest attraktive sendetidspunkt – den sene søndagskamp.

Og selv om Canal 9 stadig kan notere fremgang i seertallene takket være søndagskampen kl. 17, så kan det ikke overskygge, at seerne i stadigt voksende tempo svigter andre kanaler med Superliga-fodbold. Især gør det ondt, at 3+ bløder.

– Produktet er under pres. Vi er virkelig udfordret på seertallene. Man kan vælge at lægge sig i fosterstilling eller gøre noget ved tingene.

Se også:

Se også: Brøndby scorer millioner på tv-aftale

– Vi har valgt at reagere for at gøre produktet mere attraktivt, hvis Superligaen skal klare konkurrencen i fremtiden, siger Peter Nørrelund, sportschef på Viasat.

Tv fra omklædningsrummet
Han har sammen med Anders Bay, sportschef på Canal 8 og 9, været på rundtur for at rasle med sabelen i en række jyske Superliga-klubber.

– Premier League har større stjerner og flottere stadioner. På den front kan vi ikke konkurrere. Vi skal satse på noget helt andet. I Superligaen handler det om nærhed, tilgængelighed og åbenhed.

– Vi kommer aldrig i omklædningsrummet for at høre, hvad Wayne Rooney foretager sig i minutterne før kampstart eller hvad Alex Ferguson siger til sine spillere. Derfor skal vi i Danmark forsøge at komme tættere på. Vi skal give seerne noget ekstra. Det er vigtigt, at Superliga-spillerne bliver bevidste om, at de er en del af underholdningsbranchen, forklarer Peter Nørrelund.

Se også: Se også: AaB-træner raser over fredagskampe

Resultatet af rundturen i Jylland for de to tv-bosser gav udbytte allerede i søndags, hvor seerne på Canal 9 var med i AGF’s omklædningsrum. Kameraet var også med, da der blev sunget sejrssang i minutterne efter 4-2-triumfen over OB. Det samme var tilfældet i aftes, hvor TV2 Sport var i omklædningsrummet hos Horsens, som mødte FCK.

– Det var en milepæl for os, hvad der skete i søndags. Banebrydende, fordi vi kom tættere på. Det er en lovende start, som Jan Christensen (AGF’s direktør) og Peter Sørensen (AGF’s træner) fortjener store roser for at føre ud i livet. Det er positivt, at de godt kan se, der skal mere end bare 90 minutter på grønsværen til at sælge en fodboldkamp, siger Anders Bay.

Tv-aftaler forringes
Det hører med til det store billede, at OL i London kostede Superligaen rigtig mange seere, og sportsmætheden har ikke helt fortaget sig endnu, selv om der er tegn på bedring. Men det er bekymrende, at efteråret blot har formået at samle mere end 200.000 seere til én enkelt kamp.

Sidste sæson rundede 20 kampe det antal, og syv af dem lå i efteråret. Derfor føler Anders Bay et behov for at råbe klubberne og spillerne op, så den nedadgående spiral ikke bliver en sørgelig tendens.

– Vi skal have udryddet klichéerne. Standardbemærkninger om, at bolden er rund, og jeg har respekt for modstanderen, duer ikke på tv. Spillerne skal sælge varen og gerne med et glimt i øjet.

Se mere:

Se også: Kontraktløs spiller på Rundens Hold

– Hvis vi ikke udvikler produktet nu, kommer seertallene under et voldsomt pres i fremtiden. Man skal trods alt tænke på, at vi er sammen om et produkt, som både vi, klubberne og spillerne har interesse i at gøre interessant, fastslår Anders Bay.

Hvis ikke den negative spiral stoppes og seerne vender tilbage til Superligaen, kan konsekvensen i fremtiden blive forringede tv-aftaler og dermed svigtende indtægter for klubberne.

Se mere:

Se også: Kielstrup sænker FCK efter målmandsbrøler

– Hvis produktet falder i interesse, falder det også i værdi, som Peter Nørrelund meget klart udtrykker det.

I denne sæson er en ny tv-aftale trådt i kraft. Den gælder i tre år og har en samlet værdi af mere end én milliard kroner.

kommentarer
Vis kommentarer

Mest læste i sport
Seneste i sport
Hent flere
 

Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Ulrik Bachmann
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen