Persondata politik

Brøndby scorer millioner på tv-aftale

Bundproppen spiller på de bedste tidspunkter, og det betaler sig

  • TV-populære: Brøndby har ikke vundet længe men scorer til gengæld masser af tv-penge takket være popularitet. (Foto: Lars Poulsen)
TV-populære: Brøndby har ikke vundet længe men scorer til gengæld masser af tv-penge takket være popularitet. (Foto: Lars Poulsen)
1 af 1

Seneste fodbold

Hent flere
 

Der var svedige hænder hos Superligaens økonomichefer, mens bolden rullede i 11. runde af Superligaen.

For runden markerede afslutningen på turneringens første tredjedel, og dermed fastlagde runden også fordelingen af den rekordstore pulje tv-penge, der er i spil.

Omkring 250 mio. kr. skal klubberne fordele mellem sig i løbet af sæsonen. Og det betyder, at 84 mio. kr. var oppe i luften hen over weekenden, da den første tredjedel af beløbet skulle til uddeling.

Pengene fordeles i fire puljer efter en sindrig nøgle, der tilgodeser topholdene samt de klubber, der klassisk tiltrækker mange seere.

Se også: Auri: Fortjent vi ligger sidst Se også: Auri: Fortjent vi ligger sidst

FC København topper den samlede tv-liste takket være 5,8 mio. kr. i placerings-bonus samt 2,3 mio. kr. fra den såkaldte kamppulje. Med 13,1 mio. kr. i samlet tv-bonus får løverne næsten tre gange så mange penge som Esbjerg på jumbopladsen.

Brøndby ligger sidst i Superligaen, men klubbens popularitet betyder, at tv-regnskabet ser knap så alarmerende ud. Klubben er ofte valgt til det attraktive kamp-tidspunkt søndag kl. 19. Det betyder, at Brøndby hver gang scorer 350.000 kr. fra den såkaldte tv-pulje.

Se også: Krisen kradser: Brøndby-fiasko i Randers Se også: Krisen kradser: Brøndby-fiasko i Randers

Derfor er Brøndby faktisk topscorer af midler fra tv-puljen. Midterplaceringen til Brøndby på tv-barometret skal dog ikke kamuflere, at budgetterne på Vestegnen er indrettet efter en top seks-placering. Så tabet efter 11 runder er på den konto omkring 2,5 mio. kr. for den trængte klub.

Rundens helt store tabere blev OB og FC Midtjylland. OB havde mulighed for at snuppe fjerdepladsen med en hjemmesejr over AGF.

Se også: Bookmaker: Auri er brandvarm ... som fyringskandidat Se også: Bookmaker: Auri er brandvarm ... som fyringskandidat

Men nederlaget til De Hvide betød i stedet, at fynboerne dumpede helt ned på sjettepladsen. Et udsving til 1,2 mio. kr. som tilmed blev reddet lidt af, at FC Midtjylland dummede sig. Havde ulvene vundet i aftes og overhalet fynboerne, så var OB-tabet blevet 300.000 kr. større.

FC Midtjylland havde med en sejr mandag sikret sig en samlet tv-udbetaling på 6,5 mio. kr., men nederlaget mod Sønderjyske betød, at ulvene må nøjes med 5,3 mio. kr.

Rundens store vinder blev til gengæld Sønderjyske, der sikrede sig omkring en mio. kr. ekstra med sin sejr og avancement i tabellen mandag aften. For Silkeborg gav det 800.000 kr. ekstra at krænge sidstepladsen af sig.

Det tjener klubberne

1. FC København - 13,1 mio. kr.

2. AaB - 9,6 mio. kr.

3. AGF - 8,1 mio. kr.

4. FC Nordsjælland - 8,0 mio. kr.

5. Randers FC - 6,8 mio. kr.

6. OB - 6,6 mio. kr.

7. Brøndby IF - 6,1 mio. kr.

8. SønderjyskE - 5,9 mio. kr.

9. AC Horsens - 5,5 mio. kr.

10. FC Midtjylland - 5,3 mio. kr.

11. Silkeborg IF - 4,6 mio. kr.

12. Esbjerg fB - 4,5 mio. kr.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Peter Roelsgaard Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik