Storklubber presser sponsorer for gigantbeløb

Finanskrisen har ikke ramt Europas største klubber, der fortsætter med at indgå rekordhøje sponsoraftaler

Seneste fodbold

Hent flere

Mest læst i fodbold

Hent flere

EKSTRA Sport og spil

Hent flere
 

Manchester United, Real Madrid og resten af Europas førende fodboldklubber fortsætter med at sætte nye økonomiske standarder, når klubberne indgår nye årelange aftaler med sponsorer.

Den engelske storklub Manchester United satte i august rekord ved at indgå en aftale med den amerikanske bilprocent Chevrolet, der vurderes til at være 470 millioner kroner værd om året fra 2014 til 2021.

Den hidtidige rekord tilhørte Barcelona, der i 2010 lavede en aftale med Qatar Foundation på 230 millioner kroner om året.

Nu er der store forventninger til, at United endnu en gang sprænger rammerne, når klubben til næste år skal genforhandle sit tøjsponsorat med Nike. Det fortæller sportsøkonom Kenneth Cortsen.

- Det er forventet, at United vil kunne presse Nike endnu mere, fordi klubben om nogen har et kæmpemæssigt fanfølgeskab.

- United har set en stor vækst i antallet af globale fans, og klubben har været god til at dokumentere, at den har et kommercielt aktiv med flere 100 millioner af fans verden over. Blandt andet på interessante købestærke markeder i Asien, siger Kenneth Cortsen.

Sportsøkonomen fortæller, at det har vakt opsigt, at den engelske storklub for en måned siden købte sig ud af en ellers lukrativ træningstøjsaftale med DHL, der gav 92 millioner kroner om året i fire år.

- De har selv sagt, at grunden til at de købte sig ud, var at de kunne komme til at tjene endnu flere penge.

- Selve beløbet i DHL-aftalen var enormt, når man tænker på, at det vedrører træningstøj, og det var et beløb, som ville være et fornuftigt hovedsponsorat i flere klubber i Premier League.

- United har været gode til at skille tingene fra hinanden, og forretningen har udviklet sig konstant, siger Kenneth Cortsen.

I september lukkede Real Madrid en tøjaftale med Adidas til op imod 300 millioner kroner om året. Manchester United får lige nu omkrig 235 millioner kroner ud af tøjsponsoratet med Nike, men aftalen skal genforhandles til februar.

Nogle eksperter anslår, at United i 2013 går efter at få mere end en halv milliard kroner ud af en ny aftale.

- Reals aftale med Adidas bryder tidligere barrierer i forhold til kroner og ører, når vi taler tøjsponsorater.

- Det sender nogle signaler til omverdenen og viser, hvordan prissætningen er i øjeblikket. Derfor står United stærkt i forhold til at genforhandle med Nike, siger Kenneth Cortsen.

Arsenal viste for tre dage siden, at London-klubben også er godt med, da man forlængede hovedsponsoratet med flyselskabet Emirates til 275 millioner kroner om året - en forøgelse på 185 millioner.

/ritzau/

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Følg @pomaEB Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Følg @langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Stine Eskildsen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik