Persondata politik

Danske fans føler sig bondefanget i Sverige

VM-billetter til Danmarks kampe handles til priser som ligger langt over billettens påtrykte værdi

  • Danske fans på skodpladser? (Foto: Jens Dresling)
« Forrige
Danske fans på skodpladser? (Foto: Jens Dresling)
1 af 2
Næste »
Nyhedsbrev Sport
Få det seneste døgns største og vigtigste sportsnyheder direkte i din indbox - hver eftermiddag.
 

Danske fans, som har købt VM-billetter til Danmarks kampe på biljett24.se, føler sig bondefanget.

Således Benny Würtz fra Birkerød, som har købt to billetter til sig selv og sin søn til søndagens kamp mellem Danmark og Rumænien.

- Jeg har givet 495 kroner per billet – plus gebyr er det 1079 kroner – for de værste skodbilletter i hallen. Helt oppe under taget, siger Würtz til ekstrabladet.dk.

- På billetten står der en påtrykt pris på 200 kroner. Jeg føler mig bondefanget. Der står på hjemmesiden, at man skal regne med, at billetten bliver dyrere, end hvis man havde købt den gennem de officielle kanaler. Men 300 kroner mere per billet? Uden at man får at vide, at det er de værste pladser i hallen? Det er en skændsel, siger Würtz.

På biljett24.se er man kede af, at kunden føler sig snydt, men man synes, man har gjort alt for at forklare kunden, hvad det er, han køber.

- Vi er et seriøst firma. Vi opkøber billetter fra firmaer, sponsorer og så videre, og så videresælger vi dem helt lovligt. Så vi skal selvfølgelig have mere for billetten, end vi selv har givet, forklarer Daniel Lindblom, som er direktør på biljett24.se.

Men burde I ikke oplyse kunderne om, hvad billettens officielle pris er?

- Det er jo udbud og efterspørgsel. Kunden vil gerne have billetten, og han køber den til den anførte pris.

- Hvis det havde været til en Champions League-finale, så kunne prisen jo være 20.000 kroner, selvom der står noget andet på billetten.

Men I har jo ikke oplyst kunden om, at det var så dårlige pladser. Ligesom I ikke har oplyst kunden om, hvor meget mere, han betaler for billetten.

- Kunden bestilte billetter i den laveste priskategori, vi har, og så må han også forvente at få nogle pladser, som ikke er de bedste. Havde han bestilt i kategorierne "God" eller "Bedst", så var han komme til at sidde bedre.

- Vi har mange forskellige billettyper, og det ville være dyrt for os at oplyse alle kunder om, hvad de skal betale ekstra for den enkelte billet.

Men er I ikke bange for, at kunderne føler sig snydt? Det er vel dårligt for business?

- Vi er selvfølgelig kede af, hvis folk føler sig snydt. Vi har solgt 40.000 billetter til danskere og svenskere siden 2006, og de fleste er godt tilfredse. Nogle er ikke tilfredse. Men de fleste accepterer vores forklaring, fortæller Daniel Lindblom.

Benny Würtz glæder sig under alle omstændigheder til kampen.

- Min søn har glædet sig helt vildt, så selvfølgelig skal vi af sted. Måske kan vi for et ekstra beløb købe nogle lidt bedre pladser, når vi er kommet derop. Man vil jo gerne sidde ordentligt, når man alligevel betaler mange penge for billetten, siger Benny Würtz.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Nyhedsredaktør lige nu:Jacob H. Jensen Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik