Manchesteru 13 min. siden
Zlatan efter drømmemål: Noget stort på vej i United
Superligaen 51 min. siden
Vraget til truppen: Frisk Superliga-spiller 'føler sig ikke klar'
Cykling 1 time siden
Riis ville købe Tinkoff tilbage: Derfor lykkedes det ikke
Speedway 10 timer siden
Polen vinder hold-VM i speedway suverænt
Tennis 10 timer siden
Legendarisk duo bliver væk fra OL i Rio
FC København 11 timer siden
FCK-storspil ikke nok til at holde på Delaney
Håndbold 12 timer siden
Danske U18-kvinder spiller sig i VM-finale
Intl. fodbold 12 timer siden
Suveræn Zlatan-debut: Saksesparksmål efter fire minutter!
FC København 13 timer siden
Imponeret modstander efter FCK-øretæve: Hold da fast!
Formel 1 14 timer siden
Efter sin bedste Renault-kval: Jeg får meget mere ud af det
Premier League 15 timer siden
Mourinho overrasker: Zlatan er ikke, hvad I tror
FC København 15 timer siden
FCK tromler videre: Legestue i Parken
Cykling 15 timer siden
Dansk stortalent tempo-tæskede konkurrenterne
OL 2016 16 timer siden
Stopper det aldrig? Endnu en profil melder fra OL
Stig Tøfting 16 timer siden
Brøndbys unge styrer showet: Men her er problemet
Cykling 16 timer siden
OL-drama: Dopingdømt Tour-helt blev flået af flyet
FC Midtjylland 16 timer siden
Sisto langt fra Spanien
Brøndby 17 timer siden
Brøndby-profil var trist: Amager Strandpark-ture hjalp mig
FC Midtjylland 17 timer siden
Av, FCM! Anfører straffet hårdt i Europa League
FC København 17 timer siden
LIVE: Falk funkler i FCK-legestue
Allan Olsen

'Sats på de unge Olsen'

Der skal være plads til FCKs Nicolai Jørgensen i Danmarks startopstilling, mener Ekstra Bladets sportschef Allan Olsen

  • Jørgensen bør få en startplads (Foto: Jens Dresling)
Jørgensen bør få en startplads (Foto: Jens Dresling)

UNGDOMSSKOLE ELLER alderdomshjem? Man må sige, at diskussionen om det danske landshold har ændret voldsomt karakter. Ved VM for to år siden i Sydafrika gik bølgerne højt, når talen faldt på Jon Dahl, Jørgensen, Poulsen, og Rommedahl. Var de for gamle?

NU ER BOLDEN nærmere pumpet op med: 'arrgh, skulle de nu ikke lige være tørre bag ørerne, før de trækker a-landsholdstrøjen over hovedet?'

Det er selvfølgelig spillere som Andreas Cornelius og Nicolai Jørgensen, der bliver talt om –og om Christian Eriksen er blevet ført for hurtigt frem?

Svaret: Er talentet og evnerne store nok, så betyder dåbsattesten mindre. Så æder vi gerne de udsving, en ung spiller naturligvis har.

MORTEN OLSEN hører til i den konservative ende, men har da også erkendt, at 18-årige fodboldspillere i dag er langt mere modne og parate, end da han selv slog sine folder som angriber i B1901.

Derfor bør han glæde sig over de mange muligheder, han har med den nuværende trup. Specielt i forhold til at ændre kampen med offensive indskiftninger.

BENDTNER ELLER Cornelius? Den skid er slået. Juventus-angriberen starter inde. Selv om der ikke er mange kampminutter i benene på Bendtner, så skal hans internationale rutine, iveren efter at bevise sig og bevidstheden om en kanonflot EM-slutrunde i bagagen bære startpladsen.

Det er trods alt o.k., men det er også med kniven på struben, for ude på bænken sidder brandvarme Andreas Cornelius – og forhåbentlig kan det få Bendtner til at stramme underhylerne.

VENSTRE BACK? Tjah, herfra er anbefalingen Patrick Mtiliga. Daniel Wass er måske bedre defensivt, men kampen mod Tjekkiet viste også, at den højrebenede Wass ikke kom med i alverden offensivt.

TIL GENGÆLD, SÅ skal der være plads til Nicolai Jørgensen. FCK-kometen er varmere end en stjålen BMW, men hvor? Kanterne er besat, men prøv ham på Christian Eriksens plads. Dér kan han komme ned mod modstanderne i sit velkendte drev og den måde, han er farligst på.

HOV, HOV – HVAD så med Eriksen? Rolig nu. Ajax-stjernen skal ned ved siden af William Kvist.

Under EM afslørede tallene, at Eriksen var en af de danskere, der løb klart mest, han er taktisk kvik – og selv om han har sine begrænsninger i nærkampene, så vil det give Danmark et ekstra offensivt våben at trække Eriksen en tand tilbage på banen, hvor han også vil få lidt mere plads til at slå sine afleveringer.

TØR OLSEN DET? Forhåbentlig. Løsningen med Thomas Kristensen ved siden af Kvist er den sikre, men gør Danmark forudsigelig.

Thomas Kahlenberg kunne også være en løsning ved siden af William Kvist, men her har Morten Olsen noget uforståeligt sagt, at den type er Kahlenberg ikke. Vrøvl. Igen en klog fodboldspiller med taktisk sans og offensivt blik.

Kampen mod Bulgarien skulle gerne give tre point, og derfor skal Olsen have modet til at spille med nogle offensive typer. Gør bare knægtene til esser!

Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Christina Ehrenskjöld
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen