AGF skuffer Tøffe: Pinligt og amatøragtigt!

Stig Tøfting erkender, at AGF har lang vej til top-fire, og de sædvanlige sygdomstegn er dukket op i Aarhus

SønderjyskE basker AGF - Se alle målene. TV3 Sport

JEG ER EN MAND, DER STÅR VED MINE MENINGER, men jeg kan også sagtens erkende, når jeg tager fejl.

Inden Superliga-start udråbte jeg AGF som bejler til top-fire… Her en måned senere er den så allerede gal i Aarhus igen. Jeg er stadig ikke parat til at erkende, jeg tog fejl i min spådom, for sæsonen er ung, men alle de sædvanlige sygdomstegn i AGF et dukket op på ny.

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg holder meget af AGF, og derfor gør det mig skuffet og ærgerlig, når jeg ser på den indstilling, spillerne har lagt for dagen. Særligt den seneste kamp mod SønderjyskE var en hån mod de mange fans, som følger klubben i tykt og tyndt.

Se også: Er Tøffe blevet vanvittig?: Tror på AGF i top 4

DET ER SATME VED AT VÆRE TRÆLS, som man siger i Aarhus, at høre på det klynk med, at spillerne ikke er klar, når kampen fløjtes i gang. Det er sgu da intet mindre end pinligt og amatøragtigt, hvis det er tilfældet! Hvem fanden møder op på arbejde uden at være klar?!?

Jeg ved godt, det er trænerstabens opgave at sætte spillerne op, så de er klar til at kæmpe fra start, men en engageret og helhjertet indsats er da det mindste, man kan forvente af folk, der møder op på arbejde. Så kan man have en mindre god dag, men i fodboldspilleres tilfælde, så knokler man sgu da på, selv om tingene ikke lige lykkes! Det er en del af at være professionel fodboldspiller!

Sådan så det ikke ud i Haderslev. Og det er hele holdet, der svigter!

Aleksandar Jovanovic kommer igen-igen IKKE ud af sit mål på en dødbold, og jeg er begyndt at tvivle voldsomt på, om serberen egentlig gør sit forsvar bedre. Jo, han laver nogle fremragende redninger i ny og næ, men han giver intet til sikkerheden i bagkæden via sine indgreb i feltet eller kommunikation.

Tobias Sana startede sæsonen godt, men det ser efterhånden ud til, han ikke gider deltage i spillet, når AGF ikke har bolden. Der er sgu ikke råd til luksusspillere på et hold som AGF, og Sana må droppe sine stjernenykker og begynde at arbejde defensivt.

DEN MEST SYNLIGE SKUFFELSE har dog været Jakob Ankersen. Han er heldigvis selv klar over, han skal løfte sit niveau, men det er da heller ikke noget at sige til efter SønderjyskE’s 3-0 scoring, hvor Ankersen blev skubbet væk som en anden lilleput-spiller. Jo, det var i sandhed drenge mod mænd i Haderslev.

Jakob Ankersen lignede en lilleput-spiller mod SønderjyskE. Foto: /ritzau/Anders Brohus
Jakob Ankersen lignede en lilleput-spiller mod SønderjyskE. Foto: /ritzau/Anders Brohus

Men hvorfor er det så svært for AGF-spillere at udvikle sig til mandfolk? Jeg har ikke et definitivt svar, men Pierre Kanstrup er et tydeligt billede på, at noget er galt. Han viser i hvert fald ikke samme lederegenskaber som i sin tid i SønderjyskE, og hvis en mand som Kanstrup ikke kan finde sit niveau, så er AGF sgu da forhekset på den ene eller anden måde!

Selvfølgelig kan det eksterne pres spille ind på præstationerne, men det er altså en rigtig dårlig undskyldning! Som professionel fodboldspiller må man da hige efter at komme til en klub som AGF med den fanbase og mulighed for at løfte en traditionsklub til nye højder.

MED DET FJERDEHØJESTE BUDGET i dansk fodbold har AGF endda muligheden for at betale en lidt højere end i de fleste andre Superliga-klubber, og det forpligter. Så må man altså også forvente, spillerne kan stå for presset og levere varen. Glen Riddersholm har da også åbent fortalt, at det er den bedste trup i hans tid i klubben. Det har i hvert fald ikke vist sig på banen endnu, og måske har Glens roser virket mere som en falsk tryghed end noget andet for spillerne.

Nu jeg er ved Glen, så skal der ikke herske tvivl om, at jeg godt kan lide ham som træner og har stor respekt for hans kvaliteter. Der er slet ingen grund til, at Jacob Nielsen skal trykke på panikknappen endnu, og jeg er heller ikke i tvivl om, at Glen Riddersholm har snor at give af.

Nu har han været i AGF i fire transfervinduer og fået, hvad han pegede på i dette. Så det er i denne halvsæson, Riddersholm for alvor er til eksamen.

Når man kigger på Glens resultater i AGF, bliver panderynkerne endnu dybere. Han har blot fået 15 sejre i 55 Superliga-kampe og et pointsnit på 1.10. Det er ikke imponerende! Særligt når han turnerer rundt med, at man skal bruge 1.40 point for at komme i top seks.

DET ER KUN EN HALV SANDHED, idet 1.40 point kun er nok i halvdelen af sæsonerne. En statistik over de seneste 18 år viser, at man skal have 1.50 point i snit pr. kamp for at være sikker på top seks. Så brug hellere det regnestykke, Glen.

Hvis pointsnittet skal forbedres, virker det til, Glen Riddersholm skal gå væk fra sit favoritsystem, 4-1-4-1. Det fungerer IKKE i AGF. Det virkede i Midtjylland, men i Aarhus mangler man den 6’er, der kan løfte opgaven. Jeg synes ikke, Adama Guira er svaret heller, da han er bedre på en flad firemandsmidtbane, hvor han får lidt frihed til også at deltage længere fremme.

Derudover er det beviseligt, at AGF er farligere med to mand på toppen. Se bare på de sidste syv kampe i nedrykningsspillet. Det blev til fem sejre og to uafgjorte med en målscore på 13-3. Her spillede AGF 4-4-2. Sådan startede AGF også denne sæson, men det ændrede sig efter 30 dårlige minutter mod Horsens, men måske er det værd at forsøge igen.

PROBLEMER ER DER NOK AF I AARHUS, og de små ringe i vandet er begyndt at brede sig. Nu er et overkommeligt startprogram mod Horsens, Hobro, Silkeborg og SønderjyskE vendt til noget negativt på grund af resultaterne, og alle i Aarhus og omegn er begyndt at tale om, hvad helvede der er galt i AGF. Sådan er det bare i dén klub, og det er en del af charmen.

Selv om man langt fra har fået den optimale sæsonstart og der er lang vej til top fire, rent spillemæssigt og på indstillingen, så hæfter jer mig ved, at der trods alt har været positive ting i kampene mod både Hobro og Silkeborg.

Jeg havde jo ikke meldt AGF ind i kampen om top-fire, hvis jeg ikke mente, truppen var til det! Så den udmelding står jeg ved – i hvert fald lidt endnu. Man er vel fra Aarhus…

TØFFES FORMBAROMETER:

Top: FC Nordsjælland buldrer derudad, selv om man har solgt en profil i hver kæde. Men nye profiler bliver bare ved med at tage over i Farum. Senest Ernest Asante og Mathias Jensen. Vinder man også nøglekampen mod FCM har man pludselig ni point til midtjyderne allerede. Det er stærkt!

Bund: Randers er ramt på selvtilliden, og det ser skidt ud oppe foran, hvor det kun er Marvin Pourié, der kommer frem til chancer. Når han så rammer forbi, ser det ekstra skidt ud for kronjyderne, der både mangler opfindsomhed og koldblodighed. Et point i fire kampe og kun ét scoret mål taler sit tydelige sprog.

Kampklædt politi på vej ned mod FCK-tribunen på Brøndby Stadion. Foto: ritzau/Jens Dresling Sport og Spil Hele baggrunden: Derfor er FCK-fans i ’krig’ mod politiet

Ulrik Balling hænger skrigende i luften efter et spark af Viborgs Carsten Dethlefsen. Viborg-spillerne huskes som en af de hårdeste hunde i Superligaens historie. Foto: Viggo Landau Sport og Spil Superligaens hårdeste hunde: Her er de i dag

Se også: AGF-angriber efter ydmygelse: Vi skuffer så mange fans

Se også: Tøffe: Brøndby kan skubbe FCK af tronen

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jonas Skov Nielsen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen