Tøfting har svaret: Skal Glen fyres?

Pilen peger efter tre transfervinduer på AGF's cheftræner, skriver Ekstra Bladets fodboldekspert

Det kan være svært af finde en grimasse, der kan passe. Glen Riddersholm har haft sjovere dage end forleden mod Silkeborg. Foto: Ernst van Norde
Det kan være svært af finde en grimasse, der kan passe. Glen Riddersholm har haft sjovere dage end forleden mod Silkeborg. Foto: Ernst van Norde

SÅ ER DET ALTSÅ NU, spillerne i AGF skal kigge sig selv i spejlet og finde den indre svinehund frem og vise, om de er drenge eller mænd. Det er ikke folkedans det her, og som situationen er lige nu, er AGF storfavorit til at ende i en afsluttende duel om direkte nedrykning fra Superligaen.

Trækker man sig sejrrigt ud af de to kampe, venter nummer to i 1. division i endnu to playoff-opgør, og selv om klasseforskellen på papiret er tårnhøj, skal man aldrig sige aldrig. I den nuværende forfatning virker spillerne så trykkede af situationen, at alt kan ske – og så kan AGF også tabe til Skive, Helsingør, Roskilde eller Vendsyssel.

DET ER RYSTENDE at se spillerne begå så mange elementære lilleputfejl og være ude af stand til at ramme en medspiller over fem meter samt et forsvar, som kigger fodbold, ikke tager ansvar og slet ikke er i sync., som det var tilfældet mod Silkeborg.

Nu havde mange i fodbold-Danmark lige rost dem for fight, vilje og gejst, da de vendte 0-2 til sejr i Viborg. Et amputeret AGF-mandskab gjorde en god figur i Parken mod FCK i pokalen – og så falder holdet fuldstændig igennem mod Silkeborg. De spillede noget af det værste fodbold, jeg har været vidne til i mine snart 28 år som spiller, assistenttræner og kommentator.

Bundniveauet er skræmmende ringe, og jeg VED godt, hvad det bl.a. handler om: Presset fra omgivelserne er vildt i Aarhus, og du bliver konstant mindet om det, når du har tabt – om det så er hos bageren eller slagteren. Alle vil snakke. Så kan du vælge, om du vil snakke eller sulte…

Den der med én sejr og Champions League er en skrøne, men folk i Aarhus ER sindssygt positive, når holdet har vundet – og vanvittigt negative, når det har tabt. Det rammer hårdt, og der er intet nyt under solen: Vi så også Brøndby-spillerne virkede bange, da de var i nedrykningsfare i 2012/13– og at de spillede bedre ude end hjemme.

AGF har tabt de sidste seks hjemmekampe i streg…

NÅR JEG SER AGF træne, falder det jo i øjnene, at der er masser af kvalitet i den trup. Det er langt fra håbløst det hele. Der er faktisk høj standard over løjerne i Fredensvang, men når jeg så ser de samme spillere i kamp…

De har en målmand, der stort set aldrig har et clean sheet (to i 26 kampe) og for mig at se skaber mere panik end ro i det forsvar, og samtidig spiller man konstant med Dzhamaldin Khodzhaniazov, der er rystende usikker, laver bunker af fejl – og kun har prøvet at vinde syv gange i 35 Superliga-kampe.

Det er da tankevækkende, at den tidligere Viborg-klippe Mikkel Rask efter skiftet til AGF ligner Bambi på glatis. Er han blevet så dårlig på så kort tid?

De spillere, Glen Riddersholm sender på banen, har jo trænerens fremtid i deres hænder, men når de ikke leverer varen, hvorfor flår han dem så ikke bare ud? Den første udskiftning kom efter 62 minutter, og jeg kunne altså godt have fundet er par stykker længe inden!

Og når man er bagud 0-3, skifter man en forsvarsspiller ind!

PILEN PEGER JO I DEN GRAD på Glen Riddersholm. Manden har haft tre transfervinduer men stadig ikke skabt et hold, der kan spille under pres. Når de har alt at vinde og intet at tabe, spiller de mere frigjort som ved 0-2 i Viborg, men så snart, de mærker det mindste pres som mod Silkeborg, fejler de big time.

Den 29. januar sagde Glen Riddersholm, at AGF stod stærkere som hold og som klub – og at der var taget nogle gevaldige skridt. Den 13. februar gentog han det med de ’gevaldige skridt’, og her to måneder senere kan det godt være, det går gevaldigt – men det er da i den forkerte retning!

Komiske Ali havde mange svære opgaver, men han blev dog aldrig sat til at forklare, at nu vender det for AGF...
Komiske Ali havde mange svære opgaver, men han blev dog aldrig sat til at forklare, at nu vender det for AGF...

SKAL HAN SÅ FYRES? Nej! Ikke endnu.

Han har kun vundet ti (10!) af 43 Superliga-kampe som AGF-træner. 1,02 point i snit. Det er skidt. Han er pt. den fjerde ringeste af 15 trænere i klubben siden Superligaens start.

Statistik og resultater taler ikke ligefrem for ham, det kan jeg godt høre, men jeg tror og håber stadig, Glen kan rette det op.

Forventningerne er naturligvis store til en klub, der har hentet en mesterskabstræner, en af landets dygtigste direktører, en sportschef, der har fungeret fantastisk sammen med direktøren – og så har man ligaens fjerde største budget. Stram op!

Det er klart, at timeglasset løber ud på et tidspunkt, hvis man ikke vinder fodboldkampe, og jeg ønsker bestemt ikke for ham, at han ender som Komiske Ali, der står og fyrer floskler af, mens kampvognene tordner forbi i baggrunden.

Jeg må sige, at udviklingen godt nok er svær at få øje på, og de ’gevaldige skridt’ vist rimer på gevaldigt skidt!

Se også: 'Han overspiller helt vildt - men jeg forstår ikke DBU'

Stig Tøfting - 1. apr. 2017 - kl. 13:09 Tøffe om Bendtner: Håber 'haterne' får en lang næse

Se også: Tøfting erkender sin fejl: I har taget røven på mig!

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Jakob Hansen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen