Ude med riven: Det er for slattent og vagt, FCM!

Ekstra Bladets fodboldekspert, Stig Tøfting, undrer sig over, at ulvene fra FCM har mistet biddet

Her redder Paul Onuachu et point til de tandløse ulve.

AT ULVEN ER KOMMET til heden, er jo efterhånden en ældgammel nyhed, men det er da tankevækkende, at det store og glubske rovdyrs entré i det midt- og vestjyske tilsyneladende har jaget dræber-instinktet ud af de fodboldspillere, der hver anden runde render rundt inde i MCH Arena.

Ulven kommer! Jojo, men der er sateme ikke meget rovdyr over spillerne i FC Midtjylland, der vel råder over Superligaens tredjestørste budget – men efter 25 kampe ligger placeret på en yderst ydmyg fjerdeplads.

Fred med, at de fodboldspillende ulve hverken kan nå guld eller sølv i denne sæson, det overlever de vel nok, selv om det næppe indgik i de salgstaler, man holdt, da Rafael van der Vaart skulle lokkes til Midtjylland.

Men at holdet pt. ligger et point efter Lyngby, må da et eller andet sted ramme selvforståelsen, og DEN har i hvert fald aldrig fejlet noget på de kanter!

DET ER FOR SLATTENT. For vagt – man må simpelt hen kunne forlange flere og større leverancer af godt spil og underholdning af en trup, der rummer så gode og løntunge navne.

Alligevel skal man så høre på, at flere spillere melder sig tilfredse med pointhøsten her i foråret. Hallo! Den melding stiller jeg mig stærkt undrende overfor, og jeg nægter at tro, at direktionen og Claus Steinlein seriøst mener, man kan være tilfreds med en sejr ude over kriseramte Randers tilsat tre uafgjorte mod hold som Viborg og Lyngby hjemme plus det heldige point i Aalborg mandag aften.

Jeg vil godt lige se ledelsen og sponsorerne gennemgå en løgnedetektor-test, inden jeg tror på det udsagn.

Mandag aften var det midtjyderne, der løb forvildede rundt og specielt i første halvleg begik et hav af tekniske fejl, var uden fart, opfindsomhed og lod AaB styre begivenhederne i størstedelen af en kamp, hvor det så alligevel lykkedes FCM at stjæle et point til sidst.

MÅDEN DET BLEV TIL PÅ illustrerer vel meget godt, hvor problemet i FCM ligger lige nu og har gjort det gennem denne sæson: Hvor FCM i en tidligere udgave var et hold, der dygtigt satte fart og tempo i bolden, spiller man nu en sløj gang tomgangsfodbold – alt for langsomt og fantasiløst.

Rasmus Nissens sjældne aflevering med venstrebenet, og kæmpens enorme fysik og stærke hovedspil var så lige akkurat nok til at stjæle et point fra AaB, da FCM endelig vågnede. Det er da tankevækkende.

Min kollega Peter Kjær sagde i en blanding af sjov og alvor efter kampen, at FCM mangler en plan A. Det tror jeg nu ikke, jeg er sikker på, de har en – men det virker som om, spillerne ikke helt selv tror på den, og med Paul Onuachu oppe foran forfalder de ret hurtigt til at spille den lange bold.

Væk er det hurtige, udfordrende spil og farten i omstillingerne, der altid har været deres kendetegn, og som de sikkert også ville forsøge, hvis de havde en mere bevægelig angriber i front.

FCM kører groft sagt med de lange violiner. Boldene bliver høvlet op i skallen på Paul Onuachu, og så kan han enten flække dem videre eller score, fordi han i den grad fysisk overmatcher sine modstandere.

Det er jo som at se Stoke eller Wolverhampton anno 1976!

FCM SPILLER LANGT fra klubbens topniveau for mig at se, og jeg undrer mig runde for runde. Ingen er jo længere nervøse for at spille mod dem, og alene i dette forår har hold fra top, midt og bund hentet uafgjort mod dem. Ja, AaB havde endda fortjent sejren.

Bænken er jo langt fra den dårligste i ligaen, og ja… Martin Pusic er der ikke længere, men det var jo bl.a. klubbens eget bevidste valg, der samtidig løste andre problemer, og startformationen i Aalborg fejlede bestemt ikke noget – ej heller bænken.

JEG TROR, CLAUS STEINLEIN vil være enig med mig i, at dette hold skal kunne tage en medalje i år, og jeg mener stadig, at Jess Thorup som minimum er en presset mand – og hvis resultaterne ikke bliver bedre: Også en truet cheftræner.

De spiller alt for meget søvngænger-fodbold, og jeg tænker da mit: Smitter han nok af på spillerne – eller måske snarere: Smitter han for meget af?

Vi ved jo, at Jess Thorup er en stille og rolig fyr, der tænker, før han taler. Men er det hele ikke blevet lige et nummer for pænt. For SØDT?

Jeg savner i hvert fald noget energi, tænding og ild i øjnene. Er det ikke sådan, ulve skal se ud, inden de går til angreb? Årvågne, målbevidste og med hvæssede tænder.

***

HIT

Efter weekendens opvisning af Nicolai Jørgensen og Kasper Dolberg, fulgte sidstnævnte op ved at lege kispus med FCK-forsvaret. Så kommer vi vist ikke nærmere målgaranti. Godt nyt for Åge Hareide før Rumænien-kampen.

SKIDT

Uha, Jorés Okore var totalt overmatchet på FCK’s hold, og Ajax’ letbenede offensive spillere fik ham til at ligne en elefant i kviksand. Der er et pænt stykke til topformen, og har han i det hele taget niveauet til FCK’s hold?

Se også: Tøffe imponeret: ’Kan blive en enestående præstation’

Se også: Tøffes dom: Her er vinderne og taberne i Superligaen

Intl. fodbold - 7. mar. 2017 - kl. 06:22 Tøffe: Stærkt valg, Bendtner!

Her scorer FCM-brasser perle i pokalen:

kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i sport
Seneste i sport
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen