Superligaen 21 min. siden
Fodboldbølle undgår afsoning efter spyt og romerlys
Svømning 1 time siden
Kærligheden blomstrer: Sådan bruger Guld-Blume OL-bonus
Intl. fodbold 1 time siden
Laudrup tager til Qatar: Landstræneren hilser ham velkommen
Badminton 2 timer siden
Jan Ø. taber overraskende til sydkoreansk veteran
Intl. fodbold 2 timer siden
Wenger er smigret over landstrænerrygterne
Champions League 2 timer siden
'Det er helt uhørt et dansk hold vinder 4-0 i Champions League'
Premier League 2 timer siden
PL-stjerne afslører: Vodka med sliksmag ødelagde min genoptræning
Championship 3 timer siden
'En af de store': Bendtner drukner i sarkasme efter scoring
Formel 1 3 timer siden
Sløret løftet for næste sæson: F1 lukker fiffigt smuthul
Engelsk fodbold 10 timer siden
Iskold Allardyce tog også fusen på dansker
Champions League 10 timer siden
Her 'vinder' spanske giganter: Se den uimodståelige tifo
Championship 10 timer siden
Først røg den engelske landstræner: Nu er næste stjerne gået i fælden
Champions League 11 timer siden
Her scorer dansker-kollega akrobatisk mål
Champions League 11 timer siden
Sviatchenko snupper point fra City i målfest
Champions League 11 timer siden
Atlético baskede Bayern igen
Champions League 11 timer siden
Rystede Barcelona overvandt danskerholds chokføring
Brøndby 12 timer siden
Vildskud afslørede tumor: Nu møder Brøndby-fan sin redningsmand
Champions League 13 timer siden
SLUT: Spanske giganter sejrede i Champions League
Håndbold 13 timer siden
Danske håndboldmestre fortsætter sejrsstimen
Håndbold 14 timer siden
Solid slutspurt sikrer Esbjergs mestre tiltrængt sejr
Sport

Qureshi sendte falske fakturaer for 330.000 kroner

Fup-journalisten Michael Qureshi har erkendt, at han misbrugte engelsk firma ved at udsende fakturaer i firmaets navn. Egmont-koncernen har anmeldt sagen til skattemyndighederne i Danmark og Sverige

  • (Foto: Claus Bonnerup)
(Foto: Claus Bonnerup)
1/2
Næste »

Egmont-koncernen har omsider afsluttet sin granskning af fup-journalisten Michael Qureshis omfattende produktion ved hjælp af opdigtede kilder og misbrug af udenlandske kolleger, og det har resulteret i en anmeldelse af Qureshi til skattemyndighederne i Danmark og Sverige.

Det oplyser Egmont i en pressemeddelelse, hvor koncernen også erklærer, at sagen nu for dens vedkommende anses for lukket.

Qureshi blev i december afsløret i omfattende journalistisk svindel med opdigtede navne over en periode på 16 år og blev bortvist fra Ekstra Bladet efter ti måneders ansættelse. Det skete, da det stod klart, at han i tre artikler havde brugt opdigtede navne på kilder, hvis faktiske identitet han selv i fortrolighed ikke ville afsløre.

Snart viste det sig, at hans omfattende produktion til fodboldmagasinet Goal, som udgives af Egmont-koncernen, var så utroværdig, at koncernen trak samtlige 407 artikler forfattet i perioden 1999-2015 tilbage. Også dagbladet BT måtte trække artikler tilbage, da Qureshis svindel gradvist blev afdækket.

Ikke blot journalistisk var Qureshi flosset i kanten. Også rent forretningsmæssigt var hans metoder tvivlsomme. Således hævdede et britisk firma ved navn CVSeeme Ltd. sig misbrugt af Qureshi, idet han fra november 2011 bad Egmont overføre sine honorarer til dette firma. Ejeren af CVSeeme - et nu lukket jobformidlingsfirma - afviste ethvert samarbejde med Qureshi.

Råinterview med Michael Qureshi Sport på vrangen - 23. dec. 2015 Qureshi forfalskede interviews - nu truer straffesag

Egmonts granskning af sagen har nu afsløret, at Qureshi fremstillede forfalskede fakturaer fra CVSeeme Ltd. og sendte dem til Egmont. Det britiske kontonummer på fakturaerne tilhørte Qureshi selv, og udbetalingerne fra Egmont fortsatte, selv om CVSeeme Ltd. lukkede i 2013. Fra november 2011 og frem udbetalte Egmont i alt cirka 330.000 kroner til Qureshi, oplyser koncernen.

- Vi er blevet snydt, siger administrerende direktør i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, til Ekstra Bladet.

- Vi har i hele perioden modtaget fakturaer fra et firma ved navn CVSeeme. Fakturaer med et rigtigt brevhoved og rigtige oplysninger, men altså - viser det sig nu - med et kontonummer, der tilhører Michael Qureshi. Det har han via sin advokat erkendt.

- For at være sikker på, at det hele bliver håndteret korrekt, har vi anmeldt det til skattemyndighederne i både Danmark og Sverige, siger Klaus Høeg-Hagensen, som ikke har tal på det samlede beløb, som Egmont har udbetalt til Qureshi, siden journalisten i 1999 begyndte at levere artikler til koncernen.

- Hvordan kan I blive narret af disse falske fakturaer? Hvorfor kontrollerede I ikke, at det engelske firma faktisk stod bag fakturaerne?

- På det tidspunkt - altså i november 2011 - havde vi et forhold til Michael Qureshi, som ikke gav os grund til at grund til at tvivle på, at alt gik rigtigt til, siger Klaus Høeg-Hagensen.

- Han oplyste, at han købte artiklerne og drev et netværk gennem dette firma, og da vi modtog fakturaer, som så reelle ud, begyndte vi at betale.

- Vi er blevet snydt. Punktum, siger Klaus Høeg-Hagensen, som ikke vil spekulere i formålet med Qureshis falske fakturaer.

Råinterview med Michael Qureshi Sport - 15. dec. 2015 Qureshi-sagen: Korthuset falder sammen

- I 16 år arbejdede Qureshi for jer og leverede måned efter måned interviews med fodboldens største stjerner til ganske lav pris. Hvordan lader det sig gøre, at ikke én i jeres store koncern har undret sig over det?

- Vi havde den antagelse, at artiklerne blev købt gennem et netværk af journalister. I bagklogskabens ulideligt klare lys skulle vi måske have sat spørgsmålstegn ved det, siger Klaus Høeg-Hagensen.

- Har I under jeres granskning af sagen fundet artikler af Michael Qureshi, som er produceret under reelle betingelser uden opdigtede navne?

- Vi er ikke ude i noget forsvar for Michael Qureshi på det punkt. Vi har trukket alt tilbage og har altså taget den fulde konsekvens, siger Klaus Høeg-Hagensen.

Qureshis produktion til Goal løber op i 407 artikler, hvor i alt 98 forskellige personer er angivet som forfattere. En stribe af dem kender intet til de pågældende artikler, hvilket både Egmont, Ekstra Bladet, BT, Mediawatch og andre har konstateret.

- Det er en trist sag, som vi er kede af. Vi er desværre som flere andre medier blevet ført groft bag lyset. Netop nu strammer vi op på vores procedurer, så vi gør alt for at undgå, at noget tilsvarende kan ske, siger adm. direktør i Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen.

Det har ikke været muligt at træffe Michael Qureshi for en kommentar.

Hans advokat, Michael Bjørn Hansen, siger i en pressemeddelelse:

’Som advokat for Michael Qureshi kan jeg oplyse, at Michael Qureshi har selvangivet sin skattepligtige indkomst vedrørende alle sine aktiviteter, herunder også aktiviteter i udlandet. Jeg har tidligere orienteret Egmont Publishing om dette.’

Følg Ekstra Bladet Sport

- så giver vi dig noget at tale om

Følg Ekstra Bladet Sport
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen