1937: Luftens kæmper brændte op

Ulykke satte en brat stopper for drømmerejsende





Luftskibe var engang det ypperste inden for transport, men en ulykke satte ind. De var fyldt med luksus og den hurtigste og mest behagelige måde at krydse Atlanten på. En ulykke satte dog en brat stopper for drømmerejserne.

Passagertallet stiger
Det første styrbare luftskib blev konstrueret af H. Giffard i 1852. Det var en aflang ballon med indbygget dampmaskine. Løsningen var klodset og ikke særlig driftssikker. Der skete for alvor noget, da Daimlers benzinmotor blev opfundet. I begyndelsen af 1900-tallet blev der således bygget masser af luftskibe, og de blev også brugt under første verdenskrig til at udspionere og bombe fjenden.

Omkring 1924 begyndte den gyldne æra for passagertransport med luftskibe. I Tyskland gik det gigantiske skib Graf Zeppelin i luften, og man forbandt nu Tyskland med Nord- og Sydamerika via luftskibe. De bevægede sig med over 100 kilometer i timen, hvilket var meget hurtigere end datidens skibstrafik.

Hindenburgs ulykke blev filmet - her er den originale nyhedsfilm fra Pathé(Video: YouTube)

Ulykken
Det store problem med luftskibe var imidlertid den sprængfarlige brint, der holdt ballonerne svævende. Den 6. maj 1937 brændte luftskibet Hindenburg på kun 37 sekunder, da det landede i New Jersey. Af de 97 personer om bord døde 35. Efter den store ulykke ophørte brugen af luftskibe til passagertrafik stort set, da flyvemaskinerne samtidig vandt frem.

I dag har luftskibe fået nyt liv som eksempelvis højtgående overvågningsdroner. Her bruges der ikke brint til opdrift, men i stedet helium, der ikke er brandfarligt.

kommentarer
Vis kommentarer