Sport

1994: Brasiliansk superstjerne omkommer på Imola

Ayrton Senna er den foreløbig sidste Formel 1-kører, der er blevet dræbt på jobbet




Der er de dygtige racerkørere. Og så er der dem, der er født til at sidde bag rattet. Ayrton Senna tilhørte utvivlsomt den sidste kategori. Havde der været dopingtest i Formel 1-sporten, ville brasilianerens prøver formentlig have vist et alt for højt indhold af benzin, for han havde højoktan-fuel i blodet fra sin spæde start som racerkører på første klasse i 1984 til sin alt for tidlige død ti år senere.
Ayrton Senna deltog i 161 Formel 1-grandprixer. Han endte blandt de tre første i næsten halvdelen – helt præcist opnåede han 80 podieplaceringer – og han stod øverst på skamlen efter ikke færre end 41 grandprixer. Tre gange – i 1988, ’90 og ’91 - blev han samlet vinder af verdensmesterskabet.
Åbningen på 1994-sæsonen blev Ayrton Sennas dårligste i Formel 1-karrieren. I de to første løb – grandprixerne i henholdsvis Brasilien og Japan – havde han pole position begge gange, men endte med at udgå af løbene og var derfor noteret for et rundt nul i VM-stillingen, da Formel 1-cirkusset ramte Europa og sæsonens tredje Grand Prix, løbet på Imola i Italien, også kendt som San Marinos Grand Prix.

Skæbnesvangert Grand Prix
Weekenden på Imola blev den mest skæbnesvangre i Formel 1-historien. Under fredagens kvalifikation kørte Ayrton Sennas landsmand Rubens Barrichello galt i sin Jordan-racer på banens Variante Bassa-chikane. I den voldsomme ulykke, der sendte Barrichellos bil ud på en længere flyvetur, brækkede han såvel næsen som den ene arm, hvorfor han ikke kom til at deltage i selve grandprixet to dage senere.
Om lørdagen gik det langt værre. Under kvalifikationen mistede Roland Ratzenberger kontrollen over sin Simtek-Ford, som ramte direkte ind i en betonmur. Østrigeren, der blot havde kørt tre grandprixer, omkom i den første Formel 1-dødsulykke i otte år.
Feltet var naturligvis rystet over den 33-årige østrigers død, men besluttede alligevel at gennemføre søndagens grandprix, 1. maj 1994. Allerede ved starten gik det galt igen på Imola. Ved et sammenstød mistede en af racerne sit ene hjul, der i høj fart fløj mod hovedtribunen, hvor otte tilskuere og en politibetjent blev kvæstet af det vildfarne hjul.

Farligt erhverv
Omstarten gik gnidningsfrit, men på syvende omgang gik det atter galt. Med en hastighed på 330 kilometer i timen mistede Ayrton Senna herredømmet over sin racer i Tamburello-svinget. Bilen hamrede ind i en betonvæg – ved sammenstødet blev det siden fastslået, at farten var 217 kilometer i timen – mens vragdele fløj rundt i luften.
Banelægen Sid Watkins var hurtigt fremme ved Senna, der formentlig blev hjernedød ved sammenstødet. Få timer efter ulykken udåndede brasilianeren på Bolognas Maggiore-hospital.
Ayrton blev den 47. og foreløbig sidste Formel 1-kører, der har mistet livet under udførelsen af det farlige erhverv.

kommentarer
Vis kommentarer
Sport