1999: Da lyset stod stille

Selvom lyset bevæger sig hurtigt, kan det standses

Lyset bevæger sig så stærkt, at det er svært at forstå. Nærmere bestemt 1.079.252.848,8 kilometer i timen. Men selv et kosmisk lys-lyn-tog kan standses.

ADVARSEL: Her er Lene Laus forklaring på hvordan man standser lyset. Det er kompliceret...(video:Youtube)

Lene Vestergaard Hau har gjort, hvad hverken Einstein, Bohr eller andre fysikere troede man kunne, nemlig tæmme lyset. Sammen med et andet forskerhold beskrev hun en teknik, som kan standse lyset ved at sende det igennem et ekstremt koldt felt og udnytte de såkaldte ikke-lineære effekter.

Lyset bliver bremset
Når man køler atomer ned til nær det absolutte nulpunkt, bevæger de sig næsten ikke. Forskerne brugte laserlys og magnetfelter til at nedkøle de frosne atomer endnu mere ved at lade de varmeste atomer fordampe. Det der stod tilbage var natriumatomer og laserlys. Ved tilstrækkelig nedkøling kom atomerne i en tilstand, det kaldes for et Bose-Einstein kondensat. Her bevægede lyset sig 20 millioner gange langsommere end i det tomme rum. I begyndelsen af 1999 formåede Hau og andre forskere således at bremse lys ned til kun 61 kilometer i timen.

Teknikken bag er ekstremt kompliceret at forklare, men effekten af opdagelsen er ret konkret: I fremtiden kan Hau's opdagelse bruges til at bygge ekstremt hurtigere computere, som vil kunne gemme informationer i atomernes kvantetilstande.