1913: Dansker bag atommodel: de drejer rundt

Fysikeren Niels Bohr formulerede den atommodel, vi baserer vores verden på i dag

Niels Bohr blev født i Valby, men hans videnskabelige opdagelser kom til at bringe ham verden rundt, og set med historiske briller har han haft enorm betydning.

3Dmodel af atom efter Bohrs principper (video: YouTube)

I 1912 blev Bohr doktor i fysik med et studie om metallers elektronteori, og derefter udførte han en lang række eksperimenter ved Trinity College på universitetet i Cambridge. I den sammenhæng mødte han Ernest Rutherford ved Manchester University.

Beskød guldfolie
Ernest Rutherford kortlagde alfa- og betastråling, og han beviste i 1898, at radioaktivitet var den spontane spaltning af atomer. Det indbragte ham nobelprisen i kemi i 1908. I 1907 opdagede han atomkernen ved at beskyde et guldfolie med alfastråling.
Alt dette var til stor inspiration for Bohr, der i 1913 publicerede sin model af atom-strukturen. Han introducerende teorien om elektroner, som bevæger sig i baner omkring atomets kerne, og hvordan grundstoffets kemiske egenskaber i stor udstrækning afgøres af antallet af elektroner i de ydre baner.
Modellen blev opkaldt efter ham: Bohr-modellen.

Kvanteteori
Niels Bohr gik videre end det og introducerede også ideen om, at en elektron kan falde fra en høj energibane til en lavere, idet den udsender en foton (lysenhed) af energi. Dette blev grundlaget for kvanteteorien. Niels Bohr modtog nobelprisen i fysik i 1922.