1903: 1903: Se, jeg kan flyve!

I dag tager vi flyvning for givet. Men der gik lang tid, før vingerne kunne bære





Menneskets første flyvetur foregik i ballon. Det var i 1783, og i løbet af de næste 100 år kom de første faldskærme, luftskibe og svævefly. Den moderne flyvnings historie begynder officielt den 17. december 1903 i byen Kitty Hawk i USA. Her udførte brødrene Wilbur og Orville Wright historiens første bemandede flyvning i et fly med motor. Det var ikke nogen lang tur, kun 37 meter. To år senere, den 4. oktober 1905, fløj Orville Wright en meget længere flyvning, der varede 33 minutter og 17 sekunder over godt 34 kilometer.

Se Wrigth-brødrene i luften (video:YouTube)

Fra tohjulede til vinger
De to brødre havde oprindeligt haft et cykelværksted, og da de bestemte sig for at skabe en flyvemaskine, gik de meget grundigt til værks. De byggede en vindtunnel, hvor de kunne teste vinger og propeller. De sørgede samtidig for at udvikle instrumenter, der kunne måle resultaterne, efterhånden som forsøgene udviklede sig.

Brødrene Wright testede mindst 80 forskellige vingetyper i tunnelen og lavede i første omgang en test med et svævefly. I 1902 udførte brødrene 250 svæveflyvninger på kun 2 dage og over 1000 på en måned! Derefter vidste de, hvad de havde med at gøre, men manglede bare en motor. Det blev en firecylindret benzinmotor, som skulle levere kraft nok til at komme i luften.

Det var kun 37 meter første gang, men afstandene steg i løbet af dagen: De to brødre skiftedes til at flyve og tog tre ture mere. Dagens længste varede godt et minut i luften og strakte sig 300 meter.

Dansker satte motor på
I Danmark var der også gang i propellerne. Opfinderen Jacob Ellehammer påbegyndte i 1905 en række forsøg med en motordreven flyvemaskine på øen Lindholm. Den 12. september 1906 lykkedes det ham at hæve sin flyvemaskine fra jorden, og Ellehammer anses for at være den første, der i Europa fløj med en motordreven flyvemaskine. Desværre blev hans rekord ikke anerkendt, fordi hans fly var tøjret til en pæl, så den ikke fløj frit, men i en cirkel!

I 1908 i den tyske by Kiel fløj Ellehammer ca. 50 meter og vandt derved en præmie på 5000 tyske mark. I 1912 byggede og afprøvede han desuden sin egen helikopter.

kommentarer
Vis kommentarer
Videnskab