1820: Ørsted opdager elektromagnetismen - igen

Hans Christian Ørsted anses for at have opfundet elektromagnetismen

H.C. Ørsted holdt en række forelæsninger i foråret 1820. De handlede om sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme. Han lavede han det berømte eksperiment, hvor han sendte da en stærk udladning gennem en fin platintråd og fik en magnetnål til at bevæge sig.

Det har ikke meget med Ørsted at gøre - men sådan laver du dit eget kompas ud af en synål(Video: YouTube)

Den 21. juli 1820 udsendte Ørsted en kort latinsk beretning om forsøgene hvor han beskrev sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme. Opdagelsen fik straks opmærksomhed over hele verden, og det kulminerede med Faradays opdagelse af induktion - det egentlige bevis for elektromagnetisme.

En kom før H.C. Ørsted
Rent faktisk var der andre, der havde haft samme tanke. Gian Domenico Romagnosi opdagede de grundlæggende bevægelser bag elektromagnetismen allerede i 1802. Romagnosi var der dog ingen, der lagde mærke til dengang.

Hans Christian Ørsted var både fysiker og kemiker og stiftede Den Polytekniske Læreanstalt i 1829. Han var også stærkt medvirkende til skabelsen af Meteorologisk Institut og Patentdirektoratet. I sin tid konstruerede Ørsted også et piezometer (en slags trykmåler) og opdagede grundstoffet aluminium. Dertil introducerede han flere nye danske ord, blandt andet ilt og brint.