1687: Faldende æble skaber ny naturlov

Isaac Newton opdagede tyngdeloven ved at få et æble i hovedet - måske

Historien om, at Isaac Newton opdagede tyngdeloven ved at få et æble i hovedet, er muligvis en myte. Selv om den er, kunne Newton godt selv lide den og fortalte den gerne videre til alle, der gad lytte.

Myten om Newton - her som LEGO-fortælling (video: YouTube)

Newton har faktisk fortalt, at han under en tur i haven kom til at spekulere over, hvordan det egentlig kunne være, at et æble altid faldt ned mod jorden? Hvorfor faldt det ikke opad? Eller til siderne? Tankerne blev til tyngdeloven og til begrebet tyngdekraft - på engelsk 'gravity'. En tings vægt er i virkeligheden udtryk for en tyngdekraft, der trækker i tingen. Planeten jorden er så stor og massiv, at den bevirker en tyngdekraft på ting omkring den (inklusive os selv). Det er også derfor, man er vægtløs ude i rummet; man er tilstrækkelig langt væk fra jordens tyngdekraft til, at man falder imod den.

Hele universet
En ting var eksistensen af en tyngdekraft, en anden ting hvor langt den egentlig rakte. Dengang i 1600-tallet antog man, at tyngdekraften blot fungerede indenfor jordens eget område. Newton nåede frem til, at tyngdekraften også havde betydning for månens bane og i forlængelse heraf måtte gælde for hele universet.
Sir Isaac Newton var matematiker, fysiker, naturfilosof og astronom. I 1687 kom hans banebrydende værk 'Naturfilosofiens matematiske principper', hvor man for første gang fik en matematisk beskrivelse af de love, der styrer himmellegemernes bevægelser.

Maskinen
Newton var også en af de første, der opfattede universet som en slags maskine, der adlyder matematiske og mekaniske love, hvor man før havde anskuet det som en organisme skabt af Gud.
Newton har fået en videnskabelig enhed opkaldt efter sig. En newton er den kraft, der er nødvendig for at give et legeme med en masse på et kilo en acceleration på 1 meter per sekund i anden.
Newton blev 84 år og døde efter al sandsynlighed af kviksølvforgiftning, enten som følge af hans arbejde med alkymi eller på grund af den tids forestilling om kviksølv som et virksomt lægemiddel.