Persondata politik

Græsk vin i eksportboom

Må kigge til udlandet under krisen på hjemmemarkedet

  • Gaias vinmarker i Nemea.
Gaias vinmarker i Nemea.
1 af 1
Nyhedsbrev
Få gode tips og historier fra vores eksperter om vinens verden hver fredag.
 

Den græske vineksport er stigende, efter at producenterne har tilpasset sig den økonomiske krise, som i efterhånden flere år har været hovedtemaet i Grækenland.

Siden krisen begyndte i oktober 2009 har mange vinproducenter koncentreret sig om eksportmarkedet, fordi hjemmemarkedet lå - og fortsat ligger - underdrejet grundet den ringe økonomi.

Læs også: Vintest -

Se også: Den blødende tyr

Og eksportstrategien har givet gode resultater. Eksporten af græsk vin steg med 7,5 procent i 2011 sammenlignet med året før.

Frem til 2009 blev 80 procent af al græsk vin solgt på hjemmemarkedet.

EU-støtte på små 45 millioner kroner til marketing-tiltag når græsk vin skal markedsføres udenlands har givet resultater, og Ted Lelekas, der er medlem af en tænketank, der rådgiver den græske vinindustri, opsummerer de foreløbige landvindinger.

- Vinproducenterne er blevet mere udadvendte. De engagerer sig på sociale medier på nettet, de tager på road-shows med deres vine, og de stiller op i internationale konkurrencer med deres vine, siger Ted Lelekas.

Læs også:

Se også: Lafite til kamp mod falske flasker

Han fremhæver samtidig, at det overordnede organ for de græske vinproducenter har lagt en strategisk plan for at promovere fire oprindelige druesorter, der bedst repræsenterer den græske vinarv og det græske terroir - Assyrtiko, Moschofilero, Agiorgitiko og Xinomavro.

- Det er første gang, at græsk vinindustri har arbejdet sammen så effektivt mod et fælles mål, siger Lelekas til decanter.com.

Yiannis Paraskevopoulos, der ejer Gaia Wines, der vandt en række medaljer ved det nyligt afviklede Decanter World Wine Awards (DWWA), eksporterer 60 procent af sin produktion og tilskriver eksportsuccesen, at vinene er gode.

- Vores blotte størrelse gør, at vores produkter er nicheprodukter, og for at vi kan sælge dem, så skal de være gode, og der er sket det, at det nu er internationalt anerkendt, at vi laver kvalitetsvine, siger Yiannis Paraskevopoulos.

Læs også:

Se også: Penfolds lancerer ny ‘Cab’

Vangelis Gerovassiliou fra Domaine Gerovassiliou, der også vandt en række medaljer ved DWWA, har mærket den direkte konsekvens af hjemmemarkedets kollaps.

- Vi er et meget kendt vinhus i Grækenland, men vi har mistet mellem 20 % og 50 % af vores indlandske kunder i de senere år. Den græske forbruger søger kun prisbillige vine, så vi skeler til udlandet. For eksempel er vores eksport til Storbritannien det seneste år steget med hele 100 procent, siger Gerovassiliou.

Ansvarshavende chefredaktør: Poul Madsen Ledende digital redaktør: Anders Refnov EKSTRA-redaktør: Lisbeth Langwadt Kontakt Ekstra Bladet

Ekstra Bladet - Rådhuspladsen 37 - 1785 København V - Telefon: 33 11 13 13 - Fax: 33 14 10 00 - CVR nr. 26 93 36 76

Udgiver: JP/Politikens Hus A/S | Om Ekstra Bladet | Ophavsret | Persondata politik