19-årige Jakob dræbt af afsporet tog: Derfor gik det galt

For et år siden mistede 19-årige Jakob Fedder livet i en tragisk togulykke. Nu afsløres det, hvad der gik galt

Jakob Fedder blev kun nitten år. Hans forældre er stadig i dyb sorg over at have mistet ham - men indstillet på, at det ikke må opsluge resten af deres liv. - Hvis der var en gylden sætning, der kunne gøre det hele godt igen, ville den nok være sagt, siger hans forældre. Privatfoto.
Jakob Fedder blev kun nitten år. Hans forældre er stadig i dyb sorg over at have mistet ham - men indstillet på, at det ikke må opsluge resten af deres liv. - Hvis der var en gylden sætning, der kunne gøre det hele godt igen, ville den nok være sagt, siger hans forældre. Privatfoto.

Mandag den 12. december 2016 skulle den kun 19-årige stationsbetjents-elev Jakob Fedder som en del af sin uddannelse rangere et 400 meter langt godstog ved Høje Taastrup station.

Øvelsen går ud på at køre et tog på plads på nogle afsidesliggende skinner. Jakobs opgave som elev var at agere ranger-leder og guide det tons tunge godstog bagud og få det parkeret på spor 0, hvor det ikke holder i vejen for andre tog på tognettet.

Det bør tage en halv times tid. Efter ti minutter indtræffer dødsulykken.

Redningsmandskab arbejder på ulykkesstedet. Foto: Kenneth Meyer
Redningsmandskab arbejder på ulykkesstedet. Foto: Kenneth Meyer

Perlerække af ulykkelige omstændigheder
Det er nu et år siden, at den voldsomme ulykke indtraf og i dag udkom Havarikommisionens rapport vedrørende ulykken.

- Vi har nu offentliggjort rapporten. Dødsulykken er ikke resultatet af en handling. Men en række af handlinger, der tilsammen danner en kæde, derifølge vores undersøgelser var skyld i ulykken, lyder det fra souschef i Havarikommisionen Bo Haaning.

I konklusionen på den 25-sider lange rapport, kan man læse, at afsporingen skete, da toget passerede et 'forbikørsel forbudt'-signal. Det betød, at toget efterfølgende påkørte en afløbssko, der afsporede toget.

Havarikommisionen vurderer, at fem faktorer kan have haft indflydelse på dødsulykken.

Blandt de fem faktorer er, at Jakob Fedder ikke var uddannet til at foretage rangeringen og at øvelsen foregik uden opsyn fra en fagperson, at der ikke blev foretaget et radioopkald til Fjernstyrings Centralen i Roskilde, før rangeringen blev påbegyndt og at lokomotivføreren genoptog rangeringen efter en automatisk nødbremsning havde fundet sted.

Trukket under godstog
Da ulykke sker, står Jakob på et lille trinbræt - 30 gange 30 centimeter - på siden af toget, der er i bevægelse. Da toget passerer 'forbikørsel forbudt'-signalet udløses afløbsskoen - en sikkerhedsmæssig, mekanisk anordning i sporskiftet, som skal sikre, at tog i fart ikke kolliderer. Et stykke metal 'popper op' af sporskiftet og gør, at toget skubbes af skinnerne.

Det røde metalstykke er den såkaldte sikkerhedssko, som altså slår ud, hvis et tog kører ind på et spor, hvor der enten ikke er givet tilladelse til at køre frem, eller hvis et modkørende tog befinder sig længere henne ad strækningen. Foto: Jakob Jørgensen.
Det røde metalstykke er den såkaldte sikkerhedssko, som altså slår ud, hvis et tog kører ind på et spor, hvor der enten ikke er givet tilladelse til at køre frem, eller hvis et modkørende tog befinder sig længere henne ad strækningen. Foto: Jakob Jørgensen.
 

Toget vælter af sporet, da det bevæger sig med en hastighed på 13 kilometer i timen.

De to forreste togvogne vælter, og toget glider 27 meter langs Spor 0 i retning mod Roskilde og rammer undervejs en køreledning, der vælter ned over togsættet, inden det stopper. Nedenunder ligger Jakob Fedder.

To timer senere bliver Jakobs forældre underrettet om den forfærdelige ulykke.

Video: Kenneth Meyer

Seneste Nyt
Mest læste
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Nanna C. Pedersen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen