23-årig dræbt i ulykke: Så farligt er det at køre med høretelefoner

Ung mand kørte efter alt at dømme med høretelefoner, da han blev ramt af højresvingende lastbil og mistede livet - politiet overvejer fortsat, om chaufføren skal sigtes

Blomster på det sted, hvor en 23-årig mand tirsdag blev kørt ihjel. (Tv: Linda Johansen)

Et par høretelefoner kan have spillet en rolle, da en 23-årig mand tirsdag blev kørt ihjel af en lastbil i en såkaldt højresvingsulykke på Østerbro.

I hvert fald blev et par høretelefoner fundet nær lastbilens ene hjul, og politiet er i færd med at undersøge, om de kan have spillet en rolle i den tragiske ulykke.

- Der er endnu intet nyt om, hvorfor ulykken skete, siger kommunikationschef Mads Jensen, Københavns Politi, til Ekstra Bladet. Dagen igennem har pårørende til den 23-årige mand lagt blomster og lys på ulykkesstedet, hvor den unge mand mistede livet på sin bycykel.

- Det er heller ikke besluttet, om chaufføren skal sigtes, tilføjer Mads Jensen.

Ofte bliver lastbilchaufføren i en højresvingsulykke sigtet for uagtsomt manddrab, hvis ulykken ender fatalt, da det er chaufførens ansvar at holde tilbage for cyklister, der skal lige ud i krydset, men i den pågældende sag er der altså endnu ikke taget stilling.

Høretelefoner gør cyklister sårbare
Ulykker, hvor den tilskadekomne eller dræbte har musik i ørene eller taler i telefon, er langt fra sjældne.

Et af de andre tilfælde, hvor det endte fatalt, var i 2013, hvor en kun 14-årig dreng dræbt blev af et tog - angiveligt fordi han gik med musik i ørene og ikke hørte toget komme buldrende, da han skulle krydse en ubevogtet jernbaneoverskæring.

Der findes ikke tal over, hvor ofte høretelefoner spiller en rolle i en ulykke med en cyklist eller fodgænger, men ifølge en rapport fra Havarikommissionen spiller uopmærksomhed - herunder at man har musik i ørene eller taler i telefon - en rolle i en tredjedel af alle ulykker i trafikken.

Fra Rådet for Sikker Trafik lyder en skarp opfordring:

- Kør cykel, når du cykler, siger Jesper Sølund, dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik - med henvisning til rådets kendte slogan 'Kør bil, når du kører bil'. Han udtaler sig generelt og ikke om den aktuelle ulykke.

- Vi ser mange, der kører rundt med høretelefoner, og det er ikke noget, vi kan forbyde, men vi kan anbefale, at man lader være - især når man kører i bytrafik. Her er det helt no-go, for det er vigtigt, at man kan høre trafikken, siger Jesper Sølund og uddyber:

- Man er sårbar, når man færdes i trafikken, og hørelsen er en enormt vigtig sikkerhedsfaktor. Det gælder i øvrigt også i forhold til de andre cyklister.

Cyklen lå halvmast under lastbilens højre forhjul. (Foto: Kenneth Meyer) 112 - 5. jan. 2016 - kl. 17:16 Cyklist dræbt i højresving-ulykke: Hovedtelefoner lå ved siden af ham

Her er de værste
- Hvis man nu absolut vil have musik i ørene, når man går eller cykler rundt i trafikken, hvad skal man så gøre?

- Som jeg sagde: Når man kører i bytrafik er høretelefoner absolut no-go. Men hvis man kører rundt på en separat cykelsti på en landevej, hvor man ikke er direkte i kontakt med trafikken, og man vil høre musik eller tale i telefon, så anbefaler vi, at man bruger earplugs og lader den ene hænge løst, så man har et øre fri til at lytte til trafikken.

Earplugs er de små høretelefoner, der går ind i øret - modsat dem, der omkranser øret.

Værst er de såkadte 'Noise Reduction'-høretelefoner (støjreducerende, red.), der - som navnet antyder - reducerer mængden af omkringværende støj og lader musikken være i fokus.

- Det giver sig selv, at jo mere høretelefoner kapsler dig inde, jo farligere er det. Det samme kan man sige om lydstyrken - jo lavere, jo bedre.

De såkaldt støjreducerende hovedtelefoner er farlige i trafikken. (Foto: Rune Pedersen)
De såkaldt støjreducerende hovedtelefoner er farlige i trafikken. (Foto: Rune Pedersen)
 

Flest ulykker i byen
Ifølge Danmarks Statistik var der i 2014 i alt 5669 ulykker, hvor fodgængere eller cyklister var involveret i en ulykke med et andet transportmiddel - fx en bil, en anden cykel eller et tog.

I 1153 af dem var politiet involveret, hvilket oftest betyder, at der er tale om en mere alvorlig ulykke end blot en hudafskrabning.

Tallene fra Danmarks Statistik viser dog kun de tilfælde, der er registreret af enten politiet, skadestuen eller sygehuset - og der findes derfor formentlig et stort mørketal, når det kommer til ulykker.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik sker fire ud af fem alvorlige cykelulykker i byen, hvor langt de fleste kilometer på cykel også tilbagelægges.

Til gengæld ender ulykkerne oftere fatalt på landet, hvor hastighederne typisk er højere.

En 23-årig cyklist mistede tirsdag livet i en ulykke i krydset ved Dampfærgevej og Kalkbrænderihavnsgade på Østerbro i København. (Tv: Kenneth Meyer)

1 af 5 Høretelefoner er absolut ikke et sjældent syn på cykelstien. (Foto: Peter Klint)
2 af 5 Blomster på det sted, hvor en 23-årig mand tirsdag blev kørt ihjel. (Foto: Linda Johansen)
3 af 5 En mandlig cyklist mistede tirsdag livet, da han blev ramt af en højresvingende lastbil. (Foto: Kenneth Meyer)
4 af 5 Høretelefoner er absolut ikke et sjældent syn på cykelstien. (Foto: Katinka Hustad)
5 af 5 Blomster på det sted, hvor en 23-årig mand tirsdag blev kørt ihjel. (Foto: Linda Johansen)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere