Ældre kvinder bedraget: Tiltalte brugte Mobilepay

Tre mænd er tiltalt i en sag om bedrageri for mere end en million kroner

Tirsdag sidder tre mænd på anklagebænken i Retten i Svendborg i en sag om internet-bedrageri. Sagen omfatter knap 100 forhold af bedrageri eller forsøg på bedrageri, og ofrene har primært været ældre kvinder.

Ifølge en pressemeddelelse fra Fyns Politi har de tiltalte tilbage i 2016 taget kontakt til tilfældige personer og lånt sig adgang til deres Mobilepay.

De sagde ofte, at de havde glemt deres hævekort og derfor ville bede personen om at betale for dem, hvorefter de ville overføre penge via. Mobilepay. Når offeret så tjekkede, om der var overført penge til dem på Mobilepay, aflurede gerningsmændene deres kode.

Efter en skærpelse af sikkerheden på Mobilepay, ændrede de ifølge Fyns Politi fremgangsmåde. De gik over til systematisk at lede efter telefonnumre, hvor navnet indikerede, at der var tale om en ældre borger.

Herefter ringede de tiltalte op og udgav sig for at være fra Nets eller Danske Bankers Fælles Sikkerhedssystem. De fortalte offeret, at der foregik mistænkelige transaktioner fra vedkommendes konto, og bad dem oplyse person- og bankoplysninger.

Herefter kunne de bruge oplysningerne til at hæve penge fra offerets konto.

Til sammen løber antallet af hævninger op i mere end en million kroner, og i et enkelt tilfælde blev der trukket 300.000 kroner fra den samme konto.

Ifølge pressemeddelelsen er sagen berammet til 15 dage i retten, og der er indkaldt 134 vidner i sagen.

Der forventes dom i slutningen af februar 2020.

Gode råd til at undgå misbrug af personlige oplysninger

Ida Marie Moesby, økonom ved Forbrugerrådet Tænk, har tre gode råd til, hvordan man undgår identitets-tyveri som for eksempel misbrug af NemID.

  1. Først og fremmest skal man i udgangspunktet aldrig udlevere sine personlige oplysninger som for eksempel NemID.
     

  2. Hvis man bliver ringet op af nogen, som beder om sådanne oplysninger, skal man forholde sig kritisk og stille spørgsmål, selvom det kan være svært. Mange svindlere er dygtige til at vinde folks tillid eller presser på, men tænk dig altid om en ekstra gang.
     

  3. Forbrugerrådet Tænk har i samarbejde med blandt andet bankerne og politiet lavet en app, man kan hente gratis. Den hedder Mit digitale selvforsvar, og formålet med appen er at informere brugerne om verserende sager om svindel på nettet, for eksempel phishing-mails i omløb.

Hvis man står i en situation, hvor man er blevet svindlet og franarret penge, bør man med det samme kontakte sin bank. Hvis banken ikke vil erstatte det tabte beløb, kan man klage til Det finansielle ankenævn. Det koster 200 kroner at klage, men hvis man vinder sagen, får man pengene tilbage.

Hos politiets landsdækkende center for it-relateret økonomisk kriminalitet opfordrer man også til at være kritisk, hvis man uden selv at have henvendt sig bliver kontakt af nogen, der udgiver sig for at være fra banken. Som udgangspunkt vil banken eller andre myndigheder aldrig kontakte en person og bede om oplysninger.

Hvis man skulle få misbrugt sine personlige oplysninger, skal man i første omgang kontakte banken, som så vidt muligt kan standse transaktioner. Herefter skal man kontakte politiet.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk og LCIK