Brudgom dræbt: Kunstflyvning gik galt

Havarikommissionen har afdækket en række fejl, der førte til et flystyrt, hvor en 37-årig brudgom blev dræbt og piloten hårdt kvæstet

Glenn Mensel, 37, blev dræbt på sin polterabend, da en kunstflyvemanøvre gik galt. (Foto: Smedegaard Presse)
Glenn Mensel, 37, blev dræbt på sin polterabend, da en kunstflyvemanøvre gik galt. (Foto: Smedegaard Presse)

En kunstflyvemanøvre gik helt galt, da en 42-årig pilot fra Vojens i marts sidste år skulle give en 37-årig kommende brudgom en god oplevelse på hans polterabend.

Piloten lavede en såkaldt 'wing-over' manøvre i lav flyvehøjde hen over terminalbygningen, hvor gæsterne til polterabenden ventede, men flyet ramte en gruppe træer i cirka otte meters højde og styrtede.

Ved en 'wing-over' manøvre, hvor flyet slår en 'kolbøtte' populært sagt, skal indgangshøjden og udgangshøjden på manøvren være ens, men udgangshøjden blev lavere end da flyet begyndte manøvren, og derfor ramte det træerne.

Den 37-årige brudgom Glenn Mensel blev dræbt, mens piloten blev svært kvæstet, men overlevede.

Havarikommissionen har i dag offentliggjort rapporten om flystyrtet.

Manglende træning i kunstflyvning og begrænset erfaring med flyet OY-SMA, et Siai Marchetti SF-260, var medvirkende årsager til flystyrtet, siger Havarikommissionen.

Se også: 37-årig brudgom blev dræbt i dette fly

Flystyrtet skete den 24. marts sidste år kl. 12.56 kort efter starten på polterabend-turen.

Flere faktorer har spillet ind
Havarikommissionen skriver i rapporten, at fire faktorer har haft indflydelse på, at kunstflyvemanøvren gik galt:

1. Pilotens forudsætning for kunstflyvning som følge af reduceret grundlæggende træning i kunstflyvning.

2. Begrænset erfaring med flytypen.

3. Begrænset vedligeholdende kunstflyvningserfaring.

4. Uoverensstemmelse mellem intentionen bag drift af en flyveskole - og den aktuelle flyvning, en kunstflyvning med betalende passagerer.

Flyet tilhørte flyveskolen Climb2 i Vojens, der blev drevet af den 42-årige, som også var kaptajn i Cimber-Sterling på flyselskabets ATR-fly. Han havde været hos Cimber siden 1998 og havde mere end 11.000 flyvetimer bag sig.

Brudgommen og piloten blev reddet ud af vraget og fløjet med redningshelikopter til Odense Universitetshospital, hvor den 37-årige døde få timer senere af sine kvæstelser.

Havarikommissionen vurderer, at wing-over manøvren blev udført for aggressivt og at krængningen blev indledt for tidligt. Stigningen blev udført med en for kraftig G-belastning.

112 - 31. mar. 2012 - kl. 14:10 Glenns enke: Kærligheden til dig vil vare evigt

- Derved blev der induceret en større modstand end tilsigtet for manøvren, der førte til, at flyet mistede unødig fart, skriver Havarikommissionen blandt andet.

Kun lille erfaring med flytypen
Trods den 42-årige kaptajns mange flyvetimer i Cimber-Sterling, havde han kun alt i alt fløjet syv en halv time med Marchetti fly. Det var fem korte flyvninger i 2010 og seks korte flyvninger i 2011. Da han gik i luften den skæbnesvangre dag var det seks måneder og 22 dage siden han sidst havde fløjet flytypen.

Piloten havde gennemført fem af ni lektioner i et kunstflyvningskursus, oplyser Havarikommissionen.

Undersøgelserne er blevet hjulpet af, at vidner videooptog flyvningen og styrtet.

Der var ingen tekniske fejl på flyet.

Se også: Skulle være gift i samme kirke: Glenn begraves på lørdag

Menneskelige faktorer kan også have spillet ind, mener Havarikommissionen.

Følte sig måske presset
Piloten kan have følt sig presset til at give en flot opvisning:

- Det forekommer sandsynligt, at piloten var under indflydelse af et vist forventningspres. Dette kan have haft indflydelse på udførelsen af flyvningen. Forventningspresset kan være opstået som en kombination af flere faktorer, herunder typen af manøvre, der skulle udføres, omstændighederne der lå til grund for flyvningen samt tilstedeværelse af vennerne til passageren, skriver Havarikommissionen.

Se også: 42-årig pilot meldes uden for livsfare

Det fremgår også af Havarirapporten, at Trafikstyrelsen forgæves har forsøgt at få stoppet annoncering blandt andet fra flyveskolen Climb2, der alene retter sig mod at give passagerer en flyveoplevelse og ikke en prøvelektion til en efterfølgende pilotuddannelse.

Havarikommissionen oplyser, at den 37-årige brudgom inden flyvningen skulle underskrive en erklæring, der ændrede hans status fra at være passager til at være pilotelev på flyveskolen - selv om formålet med flyvningen alene var en god oplevelse på en polterabend.

1 af 2 Flyet styrtede under en kunstflyvningsmanøvre, som piloten ikke havde nok træning i. (Foto. Danish Aviation Photo)
2 af 2 Glenn Mensel, 37, blev dræbt på sin polterabend, da en kunstflyvemanøvre gik galt. (Foto: Smedegaard Presse)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere