Redaktør idømt kæmpe-erstatning i suttesag

Søndagsavisen bragte i 2010 forkerte oplysninger om skadelige stoffer i sutter. Det koster nu 750.000 kroner

Søndagsavisens chefredaktør Arne Ullum og en journalist på avisen er fredag ved Retten i Glostrup blevet dømt til at betale en kæmpe-erstatning til en producent af babyudstyr.

Redaktøren og journalisten er dømt for mod bedre vidende at have bragt en artikel, som hævder, at firmaets sutter indeholdt store mængder skadelige stoffer, de såkaldte ftalater.

Det koster nu en erstatning på 750.000 kroner, som chefredaktøren og journalisten ifølge Retten i Glostrups dom tilsammen skal betale. Derudover skal de betale sagsomkostninger på knap 159.000 kroner.

- Det er med stor tilfredshed, at vi nu også har rettens ord for, at Søndagsavisen handlede ansvarspådragende, da de tilbage i marts 2010 trykte fejlagtige testresultater mod bedre vidende, siger Anne-Dorthe Schrøder, ser er direktør i det forurettede firma, EcoBaby.

Sagen drejer sig om en artikel med overskriften "Sutter er fyldt med farlig kemi". Artiklen hævder, at EcoBabys produkt 'Natursutten' indeholder en stor mængde ftalater.

Inden artiklen blev bragt henvendte avisen sig til EcoBaby for at få en kommentar. Det fik EcoBaby til at rette henvendelse til testlaboratoriet. Herfra meddelte man Søndagsavisen, at testresultaterne ikke var verificerede.

Alligevel endte avisen med at bringe artiklen, og retten har lagt til grund, at eftersom resultaterne ikke var verificeret - og i øvrigt ikke er blevet det siden - så burde artiklen ikke være trykt.

Det blev den, og EcoBaby kunne efterfølgende konstatere et markant fald, når det gjaldt salget af Natursutten.

Retten vurderer, at journalisten kan drages til ansvar for det tab, og som ansvarshavende chefredaktør bliver Arne Ullum også dømt.

Ullum og journalisten skal betale erstatningen inden 14 dage.