Efter højresvings-død: Her er vores krav til ministeren

Hos Cyklistforbundet har man en række ideer til, hvordan antallet af højresvingsulykker kan bringes ned. Nu vil de se handling fra transportministeren

I weekenden mistede den kun 20-årige Alexandra Sisseck livet i en højresvingsulykke. Det er den syvende af sin slags i 2013, derfor kræver Cyklistforbundet nu handling. (FOTO: MOGENS FLINDT/PRIVAT)
I weekenden mistede den kun 20-årige Alexandra Sisseck livet i en højresvingsulykke. Det er den syvende af sin slags i 2013, derfor kræver Cyklistforbundet nu handling. (FOTO: MOGENS FLINDT/PRIVAT)

I weekenden mistede den kun 20-årige Alexandra Sisseck livet i en grusom højresvingsulykke, da chaufføren i en turistbus af ukendte årsager overså cyklisten.

Ulykken er den syvende af sin slags i år, og det er mere end dobbelt så mange som i hele 2012.

Derfor vil Cyklistforbundet nu se handling fra transportminister Pia Olsen Dyhr og lastvognsbranchen.

Lastbiler skal udstyres med kameraer
Det er især i forhold til to konkrete forslag, som forbundet mener, kan være med til at sænke antallet af højresvingsulykker.

1: Lastvogne og turistbusser skal udstyres med kamera, så de får bedre udsyn.

2: Det skal indføres i færdselsloven, at chauffører i lastbiler og turistbusser skal foretage et fuldt stop, så de kan orientere sig ordentligt, inden de drejer til højre - også selvom de kører frem mod et grønt lys. ('En orienterende standsning')







- Vi vil have lastvognsbranchen til at forklare overfor ministeren, hvorfor de ikke vil være med til disse tiltag, fordi vi forstår det simpelthen ikke, siger kommunikationschef ved Cyklistforbundet, Frits Bredal, til Ekstra Bladet.

Cyklistforbundet er med i et forum kaldet spejlgruppen, hvor blandt andre De Danske Bilimportører, Rigspolitiets Færdselsafdeling, Rådet for Sikker Trafik ogTrafikstyrelsen også deltager.

Cyklisterne overholder reglerne
Der har de kigget på vurderinger af de 17 højresvingsulykker, der har været fra 2010 og frem til nu, dog fraregnet ulykken i weekenden. Ud af dem viste det sig, at i 12 af tilfældene overholdt cyklisten færdselsloven.

Grunden til ulykkerne skal ifølge Cyklistforbundet findes i, at chaufførerne ikke har været opmærksomme nok.

- Derfor er det vigtigt for os at understrege, at de mennesker der bliver kørt ned i højresvingsulykker ikke er cyklister, der kører råddent. I langt de fleste tilfælde har cyklisten overholdt reglerne og kørt over for grønt lys, siger Frits Bredal.

I 2006 kiggede spejlgruppen på 25 højresvingsulykker, hvor billedet var endnu tydeligere. I alle ulykkerne vurderede de dengang, at cyklisterne havde overholdt færdselsloven.

I alle 25 tilfælde skete ulykkerne, mens lastbilerne kørte frem mod grønt lys og drejede til højre i en svingende bevægelse - altså uden at standse for at orientere sig.

Intet løfte fra ministeren
Og det var allerede dengang, at Cyklistforbundet kom med forslaget om en orienterende standsning.

Det har dog hverken vundet indpas i lastbilsbranchen eller lovgivningen.

Men nu vil Cyklistforbundet kræve, at transportministeren aftvinger lastbilsbranchen et svar på, hvorfor de ikke synes, det er en god idé.

Hos Transportministeriet vil man dog ikke love, at Cyklistforbundet får svar på netop de spørgsmål.

- Transportministeren afholder d. 22. oktober et møde med relevante parter for at sætte fokus på problemet og drøfte idéer til løsninger og tiltag, siger pressemedarbejder Jan Thane til Ekstra Bladet.

Ekstra Bladet har prøvet at få en kommentar fra Frie Danske Lastbilvognmænd, men det har endnu ikke været muligt.

Vi følger dog sagen og prøver fortsat at få kommentarer fra lastvognschauffører og deres brancheforeninger.

Hvordan mener du, man kan undgå højresvingsulykker, deltag i debatten herunder.

Se samtlige trafikdrab i 2013 her:

</p>

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere