Så tæt var to fly på kollision i Roskilde

To mindre fly var meget tæt på at kollidere i lufthavnen i Roskilde, men den ene pilot undveg i sidste sekund

Dette Cessna OY-BNH kørte ud på bane 21 i Roskilde Lufthavn foran et landende fly. Her er flyet fotograferet i Roskilde. (Foto: Mogens Wahl)
Dette Cessna OY-BNH kørte ud på bane 21 i Roskilde Lufthavn foran et landende fly. Her er flyet fotograferet i Roskilde. (Foto: Mogens Wahl)

Et fly kørte ud på startbanen i Roskilde lufthavn, netop som et andet fly var ved at lande på den samme bane.

Piloten på det landende fly opdagede den livsfarlige situation, gav fuld gas og fløj henover flyet på banen i cirka 13 meters højde.

- Der var risiko for kollision, og den blev kun undgået, fordi piloten iværksatte en undvigemanøvre, konkluderer Havarikommissionen, der i dag har offentliggjort en rapport om episoden.

Den skete den 21. august i år kl. 7.44 på bane 21 i Københavns Lufthavn, Roskilde. Begge fly var en-motorers Cessna fly.

Et svensk Cessna SE-IBC kom fra Höganes i Sverige og skulle lande i Roskilde, mens et dansk Cessna OY-BNH skulle starte fra bane 21.

Pilot misforstod ordren
Flykontrollen gav det svenske fly tilladelse til at lande, mens piloten på det danske fly fik ordre på at afvente med at køre ind på banen til det andet fly var landet.

Men piloten misforstod, og fik opfattelsen af, at det andet fly var landet. Derfor kørte han flyet ind til startpostition på bane 21.

Heldigvis var der god sigtbarhed, så piloten på det svenske fly opdagede, at flyet var på landingsbanen, gav fuld gas og afbrød landingen.

Det svenske fly fløj henover det danske fly i en højde på 40 fod, cirka 13 meter, oplyser Havarikommissionen.

- Den sidste reelle forsvarsbarriere var den iværksatte undvigemanøvre, skriver Havarikommissionen, som derfor klassificerer hændelsen som 'utilsigtet baneindtrængen med risiko for kollision'.

Piloter skal have fokus på vigtigheden af radiokommunikationen med flykontrollen, og hvis man bliver i tvivl skal piloten bede om en præcision af en given tilladelse eller instruktion, siger Havarikommissionen.

1 af 2 Sådan viser Havarikommissionen, hvor tæt de to fly var på hinanden. Et sammenstød blev kun undgået, fordi piloten i det landende fly gav fuld gas og undveg.
2 af 2 Dette Cessna OY-BNH kørte ud på bane 21 i Roskilde Lufthavn foran et landende fly. Her er flyet fotograferet i Roskilde. (Foto: Mogens Wahl)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere