Påsejlet bro forbliver spærret for tog

Banedanmark kommer onsdag med prognose for, hvornår der igen kører tog mellem Falster og Sjælland

(Foto: Per Rasmussen)
(Foto: Per Rasmussen)

Sent søndag aften blev Masnedsundbroen mellem Vordingborg og Masnedø ramt af et skib, der gjorde at togtrafikken siden har været indstillet.

Se også: Skib påsejler bro: Stopper togtrafik ved Vordingborg

Banedanmark har mandag været ude for at se på broen og skaderne, men først på onsdag vil det være muligt at komme med et tidsperspektiv på, hvornår broen igen er åben for togtrafikken.

Det oplyser de i en pressemeddelelse.

- Vores teknikere er og har været i fuld gang med at undersøge omfanget af skaderne på Masnedsundbroen efter nattens påsejling. Vi kan konstatere, at der ikke er omfattende skader på skinnerne, siger Klaus Frelling Andersen, der er sektionschef for broer i Banedanmark.

- Derimod skal vi de kommende døgn have undersøgt toppen af den bropille, hvor et broleje er blevet beskadiget, før vi kan give en prognose for genåbningen af togtrafikken over broen, siger han.

Beton skal hugges af
Banedanmark oplyser i pressemeddelelsen, at brolejet er blevet skubbet til siden, og de skal derfor hugge beton af i toppen af bropillen for at vurdere, hvilke skader der er sket.

Prognosen for genåbningen ventes at komme onsdag over middag. Indtil broen igen er klar til at tage imod togtrafik, kører der togbusser mellem Nykøbing F. og Vordingborg.

Broen blev omkring 22:30 ramt af det cirka 100 meter lange fragtskib Karla C., der ligger til kaj i havnen i Masnedø.

Skib tilbageholdes
Søfartsstyrelsen har sikret, at skibet ikke får lov til at forlade havnen, inden det igen er godkendt til at sejle efter de skader, der er sket efter mødet med betonbroen.



Skibet, der sejlede mod broen, har også lidt skader. Foto: Per Rasmussen
Skibet, der sejlede mod broen, har også lidt skader. Foto: Per Rasmussen


- Vi har tilbageholdt skibet, indtil vi har fået vished for, at det er hensigtsmæssigt at sejle videre, så der ikke er fare for dem, der er ombord, og for miljøet, siger Martin John, der er overskibsinspektør hos Søfartsstyrelsen, til Ekstra Bladet.

- Efter vi har været ombord på skibet skal flagstaten, altså landet, hvor skibet kommer fra, erklære over for os, når skaderne er udbedret, før skibet kan få lov til at sejle videre, siger han.

Den Maritime Havarikommision skal efter undersøgelser på skibet og stedet lave en rapport om ulykken. Rapportens konklusioner skal derfor afgøre, hvorvidt nogen skal drages til ansvar for ulykken.

Rapportens konklusioner vil derudover også afgøre, om eksempelvis Søfartsstyrelsen skal lave tiltag for at forhindre fremtidige lignende ulykker.

1 af 3 (Foto: Per Rasmussen)
2 af 3 (Foto: Per Rasmussen)
3 af 3 (Foto: Per Rasmussen)