Skraldemand dømt for uagtsomt manddrab

Chaufføren som kørte en el-skraldebil, der løb løbsk og dræbte en turist, har fået sin dom. Københavns Kommune har også ansvar i sagen

Efter adskillige udsættelser faldt der tirsdag eftermiddag endelig dom i sagen om den skraldebilchauffør, som 29. august 2012 kørte en el-skraldebil, der pludselig satte i gang af sig selv på Strøget i København og kørte turisten Carl Robinson ihjel.

Chaufføren KAA blev fundet skyldig i uagtsomt mandrab samt for at have overtrådt færdselsloven. Han blev idømt 20 dagbøder af 250 kroner og fik en betinget frakendelse af kørekortet i tre år. Han skal desuden betale 10.000 kroner i sagsomkostninger.

Se også: Skraldebils-drab kan koste Københavns Kommune dyrt

Dommeren lagde vægt på, at den ellers rutinerede renovationsarbejder ikke havde trukket håndbremsen, som sikkerhedsproceduren kræver, når man står ud af el-køretøjet. KAA havde formentlig sat sin lid til en sædebremse, som skulle gøre, at køretøjet ikke kunne køre, medmindre der sad en person i det.

Københavns Kommune, der som arbejdsgiver og ansvarlig for renovationsarbejderens 'arbejdsredskab' ligeledes var tiltalt i sagen, blev straffet med en bøde på 40.000 kroner for ikke at have sikret sig, at køretøjet var i forsvarlig stand.

Nevøerne, Michael og Jason Schoenfeld, er ikke tilfredse med informationerne fra de danske myndigheder. (Foto: Mikkel Selin) 112 - 11. sep. 2012 - kl. 06:09 Dræbt turists familie: Vi fik ingen besked



Turisten Carl Robinson fik kun 11 timer i Danmark, før han blev ramt af en el-drevet skraldebil og mistede livet. (Foto: Marius Nyheim) 112 - 5. feb. 2013 - kl. 20:59 Skraldebils-drabet: Kommune nægter uagtsomt manddrab

Københavns Kommune skal på vegne af deres medarbejder KAA også betale 30.000 kroner i erstatning til offerets familie. De har allerede betalt 70.000 kroner.

- Dette er en meget principiel sag, som aldrig er set før, lød det inden domsafsigelsen fra Københavns Kommunes forsvarer Finn Schwarz, der i sin procedure kaldte anklagemyndighedens efterforskning for katastrofal og fuld af manglende beviser.

KAA overvejer nu, om han vil anke dommen.

Se også: Tiltale: Skraldebil var slidt og livsfarlig

Den 63-årige krydstogtsturist Carl Robinson gik intetanende på Strøget en sommeraften i august, da han blev ramt bagfra af den tunge el-bil. Han blev slæbt under skraldebilen flere meter, indtil bilen kolliderede med et stentrin ved Danske Banks filial. Chaufføren fik sammen med et par vidner løftet bilen væk fra Carl Robinson, men der var intet at gøre. Han var død på stedet.

Chaufføren KAA, der er af udenlandsk afstamning, er dansk gift, og hans kone og datter samt andre familiemedlemmer har været med i retten hele vejen for at støtte ham - således også under domsafsigelsen i dag. De ønskede ikke at tale med Ekstra Bladet.

Se også: Dræbt turist var på luksus-krydstogt

Under et tidligere retsmøde har KAA fortalt, at han har været ansat i Københavns Kommune som renovationsarbejder i 10 år og er blevet oplært i at køre de el-drevne biler. Den dag ulykken skete, var han på vej på sin sædvanlige rute ned af Strøget i København, hvor han skulle tømme skraldespande. Han stoppede foran legetøjsbutikken BR, stod ud af bilen for at tage den fyldte pose af skraldespanden og ville derefter hente en ny pose i bilen.

- Jeg åbner døren i førersiden og læner mig ind over sædet for at nå poserne, der ligger en mælkekasse på gulvet i den anden side. Pludselig begynder bilen at køre. Jeg mister fodfæstet og falder ud af bilen og lander på fortovet, har han fortalt om den skæbnesvangre aften.

Startede af sig selv
Chaufføren kom på benene igen og løb efter bilen, der i høj fart fortsatte ned mod Nytorv. Undervejs ramte bilen først en ældre asiatisk mand, derefter blev den 63-årige krydstogtsturist Carl Robinson fanget under bilen.

En automatisk sædekontakt skulle sørge for, at elbilen Goupil G3 med det interne nummer 66-69, kun kunne køre, når chaufføren sad i førersædet, men der var sat en 'lus', som satte sædekontakten ud af drift.

- Jeg ved ikke hvad, der skete. Bilerne burde ikke kunne køre, når man ikke sidder på sædet. Jeg havde også trukket håndbremsen, er jeg sikker på, sagde han og fortsatte:

- Jeg har ikke hørt om eller oplevet selv, at der skulle have været problemer med den slags biler før. Det var helt forfærdeligt. jeg kunne slet ikke forstå, hvad der var sket, lød det.

KAA arbejder stadig for Københavns Kommune.