Medie: SAS lækkede informationer til Se og Hør

Ugebladet Se og Hør har købt informationer om bl.a. passagerlister fra en ansat i flyselskabet SAS, rapporterer TV 2 Nyhederne

Det er den tidligere Se og Hør-journalist og forfatter til bogen 'Livet, det forbandede', Ken B. Rasmussen, som kommer med den nye afsløring. Det var også ham, der satte gang i skandalen, men sin afsløring af Nets-kilden. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
Det er den tidligere Se og Hør-journalist og forfatter til bogen 'Livet, det forbandede', Ken B. Rasmussen, som kommer med den nye afsløring. Det var også ham, der satte gang i skandalen, men sin afsløring af Nets-kilden. (Foto: Tariq Mikkel Khan)

Ugebladet Se og Hør har ikke kun benyttet en betalt kilde i Nets til at få ulovlige informationer til deres artikler om kendte og kongelige.

De har også haft to kilder i Københavns Lufthavn, som bl.a. solgte dem oplysninger om prins Joachim og prinsesse Maries flyrejse i forbindelse med deres bryllupsrejse, så Se og Hør kunne interviewe dem i flyet som de eneste.

Den ene er ansat hos SAS, og den anden arbejder som flyleder i kontroltårnet, og er ansat af lufthavnen.

Det rapporterer TV 2 Nyhederne.

Lene Nystrøm melder sig i koret af kendte, der politianmelder SE og HØR. Foto: All Over Press Denmark 112 Aqua Lene melder SE og HØR til politiet

Kilden havde adgang til passagerlister, og kunne på den måde snuse sig frem til ikke bare hvilke fly, men hvilke sæder, de personer, ugebladet ønskede informationer om, sad på.

- Det er dybt alvorligt og grænseoverskridende, siger SAS' pressechef Trine Kromann-Mikkelsen til TV 2.

Hun forklarer, at SAS ikke kan finde ud af, hvem der har lækket oplysningerne, ved at følge digitale spor. For der er ikke nogen.

Havde kilde i Kongehuset

- Vores system har den begrænsning, at man ikke kan se, hvem der har været inde og se passagerlister, siger hun.

Det er den tidligere Se og Hør-journalist og forfatter til bogen 'Livet, det forbandede', Ken B. Rasmussen, som kommer med den nye afsløring. Det var også ham, der satte gang i skandalen, men sin afsløring af Nets-kilden.

- Vi havde også en kilde i Kongehuset, statsministeriet og, ja, jeg kunne blive ved, siger han i indslaget i TV 2 Nyhederne søndag aften.

Mogens E. Pedersen var i sandhed en farverig chefredaktør, og hvad giver man sådan en, når han har jubilæum? (Polfoto) Tæt på Sex, sprut og saftige skandaler

Socialdemokraternes It- og teleordfører Trine Bramsen er chokeret over den nye afsløring.

- Hvis det er rigtigt, er det et meget stort sikkerhedsproblem, siger hun til TV 2 Nyhederne.