Sigtet tys-tys-kilde kan stå bag endnu større datalæk

Politiet og IBM gransker, om Nets-sag kan være endnu mere omfattende og for eksempel også omfatte NemID.

(Arkivfoto: POLFOTO)
(Arkivfoto: POLFOTO)

Foreløbig har Nets-sagen muligvis kun vist fligen af en kæmpe datalækage. Både politiet, IBM og Nets har iværksat undersøgelser af, om der er sket en langt mere omfattende datalæk end den, som den sigtede it-konsulent tilsyneladende har leveret til Se og Hør, skriver Politiken.

- Der forestår en del it-efterforskning, der har til formål at afdække, om der ellers er sket noget, siger efterforskningschef Bent Isager-Nielsen fra Københavns Vestegns Politi til Politiken og fortsætter.

- Vi har derfor også blik for, om den sigtede eller andre it-folk har kunnet trække oplysninger ud og sælge til andre. Som i andre alvorlige sager er vi opmærksomme på, at der kan ligge andre kriminelle forhold.

Se også: Bettina Aller om Se og Hør-skandale: Vi beklager dybt

Politiinspektøren ønsker ikke at kommentere, om politiet allerede har indikationer på andre datalækager.

Den sigtede it-konsulent i sagen om læk af følsomme data til Se og Hør, også kaldet tys-tys-kilden, har ifølge sit eget online-cv været systemadministrator og haft som job at overvåge IBM's såkaldte mainframe-miljø.

Se også: Advokat: Qvortrup vil nægte sig skyldig i Se og Hør-sag

En lang række af IBM's største offentlige og private kunder er eller har været koblet på dette driftssystem på samme måde som Nets.

Se også: Anders Lund til Se og Hør: Afslør 'stikkersvinet' på Riget

Ifølge it-sikkerhedseksperter har den sigtede derfor haft administratoradgang til en lang række af IBM's største kunder.

- Spørgsmålet er, om han har haft andre kunder i sin butik end Se og Hør. I 2012, hvor tys-tys-kilden stadig var ansat, implementerede IBM hele NemID-systemet, hvor alle danskernes private nøgler ligger.

- Hvis han har haft adgang og misbrugt dem, står vi potentielt over for en regulær persondatakatastrofe, siger Peter Kruse fra it-sikkerhedsfirmaet CSIS til Politiken.

Se også: Ekspert: Krænkende hvis kun tystys-manden straffes

I Nets siger landechef Susanne Brønnum, at "der er ikke noget, der ser ud, som om det har gået ud over NemID-systemet".

IBM kan ikke afvise, at datalækagen reelt er større end antaget.

- Disse elementer er naturligvis allerede en del af vores dybdegående undersøgelse af hele problemstillingen, som vi er i gang med, lyder det i en kort mail til Politiken fra markedsføringschef Karsten Stokking.

OVERBLIK: Her er Se og Hør-skandalen dag for dag

MANDAG 28. APRIL 2014:

* BT skriver, at en ansat ved PBS, det nuværende Nets, skal være blevet betalt af ugebladet Se og Hør for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter.

* Avisen har oplysningerne fra Ken B. Rasmussens roman "Livet, det forbandede". Forfatteren har en fortid som journalist på Se og Hør.

* Københavns Vestegns Politi iværksætter undersøgelse, som skal klarlægge, hvorvidt der er grundlag for at indlede en egentlig efterforskning af Se og Hør.

* Bladhuset Aller, der ejer Se og Hør, indleder en uvildig undersøgelse af den påståede overvågning. Nets igangsætter også en undersøgelse.

* Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, afviser at kende noget til, at ugebladet skulle have benyttet sig af systematisk overvågning af de kendtes kreditkortaktiviteter. Det samme gør Henrik Qvortrup, chefredaktør for Se og Hør i perioden 2002-2008.

TIRSDAG 29 APRIL 2014:

* Anonyme kilder med bånd til Se og Hør bekræfter oplysningerne i BT over for TV2 News, DR Nyheder og Radio 24/7.

* Henrik Qvortrup trækker sig fra jobbet som politisk kommentator på TV2. Han oplyser samtidig, at han ikke vil udelukke, at der er foregået ulovligheder på ugebladet under hans ledelse, samt at han har mødt den såkaldte tys-tys-kilde.

* Den mistænkte it-ekspert bliver hjemsendt fra sit konsulentjob hos Nordea.

ONSDAG 30 APRIL 2014:

* Datatilsynet tager kontakt til Se og Hør for at undersøge, om persondataloven er blevet overtrådt.

* Syv medarbejdere på Se og Hør bliver sendt hjem fra arbejdet på grund af sagen. Det samme sker for to medarbejdere på Billed-Bladet.

* Tidligere nyhedschef på Se og Hør Lise Bondesen bekræfter eksistensen af tys-tys-kilden. Hun bliver samme dag sendt på ferie af Ekstra Bladet, hvor hun arbejder.

TORSDAG 1 MAJ 2014:

* En række e-mails, som dagbladet BT er kommet i besiddelse af, afslører, at mindst 16 medarbejdere på Se og Hør kendte til den hemmelige kilde - heriblandt de tidligere chefredaktører Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

* Aller Medias bestyrelsesformand, Bettina Aller, tager i en pressemeddelelse afstand fra alle former for ulovlige metoder.

* Flere kilder peger ifølge Politiken på, at Per Ingdal, der var midlertidig chefredaktør på Se og Hør i en periode i 2009, også må have kendt til den ulovlige brug af tys-tys-kilden. Han er i dag udgiverdirektør på Aller.

* BT skriver, at mindst 28 kendte og kongelige er blevet overvåget.

* Justitsminister Karen Hækkerup (S) kræver en kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger.

* Ifølge TV2 blev Nets allerede sidste år gjort opmærksom på, at en medarbejder solgte fortrolige oplysninger, men Nets kunne ikke få oplysningerne bekræftet.

FREDAG 2. MAJ 2014:

* Den mistænkte it-ekspert tager ifølge sin advokat kontakt til Københavns Vestegns Politi og aftaler et møde i næste uge, oplyser hans advokat.

* Seks kendte danskere - heriblandt komikeren Casper Christensen og skuespilleren Mads Mikkelsen - politianmelder Aller Media.

* Lise Bondesen forlader sit nuværende job som underholdningschef på Ekstra Bladet, efter at hun onsdag bekræftede, at hun kendte til tys-tys-kilden.

LØRDAG 3. MAJ 2014:

* Det norske medie VG skriver, at sangeren Lene Nystrøm også politianmelder ugebladet Se og Hør.

SØNDAG 4. MAJ 2014:

* To anonyme journalister på Se og Hør bekræfter over for TV2 Nyhederne, at ugebladet i flere år har betalt en ansat i flyselskabet SAS for at udlevere informationer om kendte og kongelige, der var på vej til udlandet.

MANDAG 5. MAJ 2014:

* Selv om den omfattende undersøgelse af sagen endnu ikke er færdiggjort, konstaterer Nets, at der er adfærdsmønstre hos selskabet, som underbygger, at der kan være sket et misbrug i forbindelse med Se og Hør-sagen.

* Den kendte amerikanske whistleblower Edward Snowden bruger Se og Hør-skandalen til at opfordre danskerne til opgør mod overvågning.

* Københavns Vestegns Politi afhører Se og Hørs tidligere nyhedschef Lise Bondesen.

* Luftfartskontrol-selskabet Naviair bekræfter, at en medarbejder for 10 år siden tippede Se og Hør om en rejse, som medlemmer af kongehuset foretog med privatfly, hvor flyvningen fik ændret sin slutdestination, og hvor flyet landede.

TIRSDAG 6. MAJ 2014:

* Udgiverdirektør i Aller Media og tidligere konstitueret chefredaktør for Se og Hør Per Ingdal fremrykker sin barselsorlov af hensyn til Allers eksterne uvildige undersøgelse.

* Københavns Vestegns Politi sigter den 45-årige mand, som menes at være Se og Hørs såkaldte tys-tys kilde, for at skaffe sig adgang til andres oplysninger, samt for overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om forbud mod at videregive forretningshemmeligheder.

* Kilder bekræfter over for TV2 Nyhederne, at Se og Hør har betalt en ansat på Rigshospitalet for at tippe ugebladet, når kendte danskere skulle til skanning i forbindelse med en graviditet.

ONSDAG 7. MAJ 2014:

* Rigshospitalet indleder undersøgelse af it-sikkerheden, og afdelingspersonale skal udspørges om muligt læk.

* Regionsrådsformanden i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), siger, at det kan ende i en politisag, hvis en ansat på Rigshospitalet har lækket oplysninger til Se og Hør.

* Se og Hør bebuder i sin nye udgave at holde en pause med at betale for tips om kendte. Samtidig undskylder ugebladets chefredaktør, Niels Pinborg, for bladets tidligere ufine metoder.

MANDAG 28. APRIL 2014:

* BT skriver, at en ansat ved PBS, det nuværende Nets, skal være blevet betalt af ugebladet Se og Hør for at overvåge kendte danskeres kreditkort-aktiviteter.

* Avisen har oplysningerne fra Ken B. Rasmussens roman "Livet, det forbandede". Forfatteren har en fortid som journalist på Se og Hør.

* Københavns Vestegns Politi iværksætter undersøgelse, som skal klarlægge, hvorvidt der er grundlag for at indlede en egentlig efterforskning af Se og Hør.

* Bladhuset Aller, der ejer Se og Hør, indleder en uvildig undersøgelse af den påståede overvågning. Nets igangsætter også en undersøgelse.

* Se og Hørs nuværende chefredaktør, Niels Pinborg, afviser at kende noget til, at ugebladet skulle have benyttet sig af systematisk overvågning af de kendtes kreditkortaktiviteter. Det samme gør Henrik Qvortrup, chefredaktør for Se og Hør i perioden 2002-2008.

TIRSDAG 29 APRIL 2014:

* Anonyme kilder med bånd til Se og Hør bekræfter oplysningerne i BT over for TV2 News, DR Nyheder og Radio 24/7.

* Henrik Qvortrup trækker sig fra jobbet som politisk kommentator på TV2. Han oplyser i forbindelse med fratrædelsen, at han ikke vil udelukke, at der er foregået ulovligheder på ugebladet under hans ledelse, og at han har mødt den såkaldte tys-tys-kilde.

* Den mistænkte it-ekspert bliver hjemsendt fra sit job hos Nordea, hvor han arbejdede som konsulent.

ONSDAG 30 APRIL 2014:

* Datatilsynet tager kontakt til Se og Hør. De vil have svar på, om persondataloven er blevet overtrådt.

* Syv medarbejdere på Se og Hør bliver sendt hjem fra arbejdet på grund af sagen. Det samme sker for to medarbejdere på Billed-Bladet.

* Tidligere nyhedschef på Se og Hør Lise Bondesen bekræfter eksistensen af tys-tys-kilden. Hun bliver samme dag sendt på ferie af Ekstra Bladet, hvor hun arbejder.

TORSDAG 1 MAJ 2014:

* En række e-mails, som dagbladet BT er kommet i besiddelse af, afslører, at mindst 16 medarbejdere på Se og Hør kendte til den hemmelige kilde - heriblandt de tidligere chefredaktører Henrik Qvortrup og Kim Henningsen.

* Aller Medias bestyrelsesformand, Bettina Aller, tager i en pressemeddelelse afstand fra alle former for ulovlige metoder.

* Flere kilder peger ifølge Politiken på, at Per Ingdal, der var midlertidig chefredaktør på Se og Hør i en periode i 2009, også må have kendt til den ulovlige brug af tys-tys-kilden. Han er i dag udgiverdirektør på Aller.

* BT skriver, at mindst 28 kendte og kongelige er blevet overvåget.

* Justitsminister Karen Hækkerup (S) kræver en kortlægning af beskyttelsen af oplysninger om borgernes elektroniske betalinger.

* Ifølge TV2 blev Nets allerede sidste år gjort opmærksom på, at en medarbejder solgte fortrolige oplysninger, men Nets kunne ikke få oplysningerne bekræftet.

FREDAG 2. MAJ 2014:

* Den mistænkte it-ekspert tager kontakt til Københavns Vestegns Politi og aftaler et møde i næste uge, oplyser hans advokat, Michael Juul Eriksen.

* Seks kendte danskere - heriblandt komikeren Casper Christensen og skuespilleren Mads Mikkelsen - politianmelder Aller Media i kølvandet på sagen.

* Den tidligere nyhedschef på Se og Hør Lise Bondesen forlader sit nuværende job som underholdningschef på Ekstra Bladet, efter at hun onsdag bekræftede, at hun kendte til tys-tys-kilden.

LØRDAG 3. MAJ 2014:

* Det norske medie VG skriver, at Lene Nystrøm, også kendt som Aqua-Lene, også politianmelder ugebladet Se og Hør, fordi hun mistænker bladets journalister for at have skaffet sig personlige oplysninger om hende på ulovlig vis.

SØNDAG 4. MAJ 2014:

* To anonyme journalister på Se og Hør bekræfter over for TV2 Nyhederne, at det kulørte ugeblad i flere år har betalt en ansat i flyselskabet SAS for at udlevere informationer om kendte og kongelige, der var på vej til udlandet.

MANDAG 5. MAJ 2014:

* Selv om den omfattende undersøgelse af sagen endnu ikke er færdiggjort, konstaterer Nets, at der er adfærdsmønstre hos selskabet, som underbygger, at der kan være sket et misbrug i forbindelse med Se og Hør-sagen.

* Den kendte amerikanske whistleblower Edward Snowden bruger Se og Hør-skandalen til at opfordre danskerne til opgør mod overvågning.

* Københavns Vestegns Politi afhører Se og Hørs tidligere nyhedschef, Lise Bondesen, i sagen om bladets mulige brug af ulovlige kreditkortoplysninger.

* Luftfartskontrol-selskabet Naviair bekræfter, at en medarbejder for 10 år siden tippede Se og Hør om en rejse, som medlemmer af Kongehuset foretog med privatfly, hvor flyvningen fik ændret sin slutdestination, og hvor flyet landede.

TIRSDAG 6. MAJ 2014:

* Udgiverdirektør i Aller Media og tidligere konstitueret chefredaktør for Se og Hør Per Ingdal fremrykker sin barselsorlov af hensyn til den eksterne uvildige undersøgelse i forbindelse med kreditkortskandalen på Se og Hør.

* Københavns Vestegns Politi sigter Se og Hørs hemmelige kilde hos Nets. Den 45-årige mand, som menes at være Se og Hørs såkaldte tys-tys kilde, sigtes for straffelovens paragraf 263, der handler om at skaffe sig adgang til andres oplysninger, samt for overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser om forbud mod at videregive forretningshemmeligheder. Han sigtes desuden efter stk. 3 i straffelovens paragraf 263, der handler om "særligt skærpende omstændigheder" og hæver strafferammen fra halvandet års til seks års fængsel.

* Samtidig siger Københavns Vestegns Politi, at det forventer, at flere personer vil blive sigtet i forbindelse med Se og Hør-skandalen.

* Kilder bekræfter over for TV2 Nyhederne, at Se og Hør har betalt en ansat på Rigshospitalet for at tippe ugebladet, når kendte danskere skulle til skanning i forbindelse med en graviditet.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Hent flere