Mystisk: SAS-fly 90 meter fra at kollidere med russisk overvågningsfly

Et SAS-fly måtte i sidste øjeblik ændre kurs for ikke at kollidere med et russisk fly, der ikke kunne spores på radaren

(Foto: SAS/Jannik Brinch)
(Foto: SAS/Jannik Brinch)

Var du med i SAS-flyet, eller kender du nogen, der var? Send os et tip i en SMS/MMS til 1224 (alm. takst) eller send en mail til 1224@eb.dk

Et SAS-fly lettede fra Københavns Lufthavn d. 3. marts og var på vej mod Rom. Men pludselig måtte det ændre kurs for ikke at flyve direkte ind i et russisk overvågningsfly.

Umiddelbart efter flyet var lettet, fik piloterne melding om, at et uidentificeret fly fløj midt i deres rute.

Flyet kunne ikke ses på lufthavnens overvågningssystem, og piloterne opdagede heller ikke det mystiske fly i deres system.

Se også: Her er kaptajnen på det forsvundne fly



Se også: Ekspert om forsvundet fly: 'Det er virkelig mystisk'

90 meter fra kollision
En radarstation opsnappede det russiske fly og fik hurtigt meldt det videre til SAS-flyet, der kunne nå at ændre kursen.

De to fly passerede hinanden 50 kilometer syd for Malmø med kun 90 meters afstand. Minimumsgrænsen er på 300 meter.

- Det var meget tæt på. Jeg kan tænke mig til, at det må have været en ubehagelig oplevelse i cockpittet, siger Jens Olsson fra den svenske havarikommision.

Han fortæller til den svenske tv-station SVT, at der er tale om et lljusjin ll-20M. I undersøgelsesmaterialet står der, at SAS-flyets besætning havde tæt visuel kontakt med det russiske fly, da de passerede hinanden.

- Besætningen kunne se, at flyet var grå-malet og havde fire turbo propelmotorer samt en lang antenne på taget. De så derimod ingen kendetegn på flyet, siger Jens Olsson.

Se også: Mystik om flystyrt: Efterlyste passagerer er slet ikke væk

Se grafik over, hvor tæt de to fly var på at kollidere her

Var du med i SAS-flyet, eller kender du nogen, der var? Send os et tip i en SMS/MMS til 1224 (alm. takst) eller send en mail til 1224@eb.dk