16-årig dræbt: Derfor er kørestrømmen så farlig

Det er livsfarligt bare at komme tæt på en køreledning med 25.000 volt. Strømmen kan 'springe' og slå dig ihjel på stedet

Den 16-årige blev dræbt af kørestrømmen, der er livsfarlig, selvom man ikke rører ved ledningen. (Foto: Claus Bonnerup)
Den 16-årige blev dræbt af kørestrømmen, der er livsfarlig, selvom man ikke rører ved ledningen. (Foto: Claus Bonnerup)

Vandet i din krop begynder at koge. Dit tøj bryder i brand, og du falder øjeblikkelig fem-seks meter ned.

Skaderne slår dig sandsynligvis ihjel, hvis du ikke dør øjeblikkeligt af et hjertestop.

Så farlig er kørestrømmen til de danske elektriske tog.

De seneste fem år er seks unge mænd og en kvinde blevet dræbt eller hårdt kvæstet, når de har fået kørestrøm igennem sig. Tre døde på stedet.

I aftes omkom en 16-årig dreng på Lunderskov Station ved Kolding, da han sammen med fire kammerater morede sig med at kravle rundt på taget af et godstog. Han blev ramt af kørestrømmen og var dræbt øjeblikkeligt.

Se også: Tvind-elev omkom i dødsleg på tog

Banedanmark advarer på det kraftigste mod 'leg' i nærheden af kørestrømsanlæggene. Det er livsfarligt. Og du behøver ikke engang at røre køreledningen for at blive slået ihjel. Det er nok at være tæt på den.

Rammes af en 'lysbue'
- Der er et magnetfelt omkring en køreledning og strøm er 'doven', så den tager altid den korteste vej til jorden. Der kan komme et 'overslag' eller en 'lysbue', så man bliver ramt af strømmen, selvom man ikke rører selve køreledningen. Det er ikke til at sige, om det er 25 centimeter, en meter eller en anden afstand, for det afhænger af flere faktorer, blandt andet luftfugtigheden, forklarer sektionschef for jernbanesikkerhed Thomas Gram Rasmussen til Ekstra Bladet.

- Der er tale om rigtig, rigtig meget energi, nok til at trække et godstog på 2000 ton i gang. Så det er voldsomme kræfter, der er på spil, siger Thomas Gram Rasmussen.

Se også: Syv dræbt eller kvæstet af kørestrøm

Der er en spænding på 25.000 volt vekselstrøm i køreledningerne, men det er strømmen i ampere, der dræber. Hvis en person rører en køreledning og har jordforbindelse, bliver der typisk trukket 1500 ampere og det svarer til en energi på 37,5 millioner watt.

På S-banen bruger togene 1650 volt jævnstrøm med op til 1000 ampere.

Vandet i kroppen koger
- Varmen får vandet i kroppen til at koge, og vi har øjenvidneskildringer om, at personers tøj bryder i brand. Typisk falder man også de fem-seks meter ned fra toget og får skader i faldet og strømmen kan give øjeblikkeligt hjertestop. Strømmen bliver automatisk afbrudt efter 100 millisekunder, når der sker en kortslutning, men det er allerede for sent, fordi det korte stød afgiver så voldsom en energi, siger Thomas Gram Rasmussen.

De tragiske ulykker rammer typisk unge mænd, der i kådhed og ofte med alkohol i blodet skal 'vise sig' ved at bestige togene.

Artiklen fortsætter under tegningen



Intet personale i Banedanmark må komme tættere end 1,75 meter på kørestrømmen. (Tegning: Banedanmark)
Intet personale i Banedanmark må komme tættere end 1,75 meter på kørestrømmen. (Tegning: Banedanmark)


Banedanmark opererer med sikkerhedsafstande på 1,75, fem og 10 meter, når der arbejdes i nærheden af kørestrømmen, såkaldte 'respektafstande'. Det er forbudt og livsfarligt for personalet at komme tættere på.

'Respektafstanden' på 1,75 meter gælder alle spændingsførende konstruktioner og strømaftagere. Ved nedfaldne køreledninger er afstanden fem meter og ved brug af vandslanger og højtryksspulere er afstanden 10 meter, fordi strømmen kan afledes af vandstrålen.

Du kan læse hele Banedanmarks brochure 'Pas på, på banen' her.

Køreledninger hænger typisk 5,5 meter over skinnerne, men godt en halv meter lavere nogle steder, for eksempel under broer. Der er som regel opsat advarselsskilte for højspænding.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen