Bendtners kamp for millionerne

Risikerer at skulle slippe 3,5 mio. for spritkørsel. Ude af proportioner, mener advokat

En usædvanlig våd aften i byen og en efterfølgende køretur risikerer at koste Nicklas Bendtner millioner. (Foto: Privatfoto)
En usædvanlig våd aften i byen og en efterfølgende køretur risikerer at koste Nicklas Bendtner millioner. (Foto: Privatfoto)

LÆS OGSÅ:

Se også: Bendtner mister kørekortet - se bøden her

På papiret er der tale om en ren rutinesag, når Nicklas Bendtners spritkørsel kommer for retten klokken 15 i eftermiddag. Med en promille, der ifølge anklageskriftet angiveligt er på 1,75, kan fodboldstjernen regne med at miste retten til at køre bil i mindst tre.

Dertil kommer en bøde i omegnen af 3,5 mio. kroner.

Retten til at køre bil frafalder nærmest per automatik, når spritbilister bliver knaldet med en promille på 1,2 og derover. Dertil kommer, at Bendtner ifølge anklager Bo Kluxen har gjort sig skyldig i at køre uden gyldigt kørekort. Så her er der næppe meget at diskutere for Bendtner og hans forsvarer, Michael Juul Eriksen.

Men det er formentlig heller ikke spørgsmålet om retten til at køre bil, der har fået Bendtner til at tage stjerneadvokaten med i Københavns Byret.

LÆS OGSÅ:

Se også: Bendtner-advokat: Godt promillen var under 2,0

Snarere er det udsigten til at skulle betale bøden, der i Bendtners tilfælde er lig med en nettomånedsløn ganget med promillen.

– Det er bødestørrelsen, jeg agter at udfordre og få sænket markant, har spillerens advokat, Michael Juul Eriksen, sagt til Ekstra Bladet, idet han henviser til, at Bendtner skal tjene sine penge på 10-12 år, mens andre danskere typisk har en stabil indtægt over 40 år.

– Jeg mener, at der bør være noget, der hedder rimelighed i proportionerne, siger Eriksen.

Hos Rigspolitiet ønsker man ikke at kommentere den konkrete sag, men pointerer, at Michael Juul Eriksen vil være tvunget til at henvise til retspraksis på området. Det vil sige, at advokaten skal kunne finde fortilfælde, hvor personer med særligt høje indtægter har fået rabat.

Heller ikke Rådet for Sikker Trafik ønsker at kommentere den konkrete sag, da man her beskæftiger sig med 'de generelle juridiske konsekvenser' i færdselssager og derfor ikke ønsker at forholde sig til eventuelle særtilfælde.

Ekstra Bladet erfarer dog, at der ikke er kendte fortilfælde, hvor der er givet bøderabat til kendte eller andre med særligt høje lønninger.

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere