Flymotor brød sammen under starten

Et SAS-fly var under start i Københavns Lufthavn, da den ene motor svigtede med et højlydt brag. Motordele blev fundet på startbanen

Et to-motores McDonnell Douglas fra SAS måtte afbryde starten i København, da den venstre motor brød sammen. (Arkivfoto: POLFOTO/SAS)
Et to-motores McDonnell Douglas fra SAS måtte afbryde starten i København, da den venstre motor brød sammen. (Arkivfoto: POLFOTO/SAS)

Der var fuld kraft på begge motorer, da et SAS-fly forleden var ved at starte i Københavns Lufthavn i Kastrup. Pludselig lød et højt brag fra venstre motor, der mistede al kraft.

Flyet trak mod venstre på startbanen, fordi højre motor kørte for fulde omdrejninger, og piloterne afbrød omgående starten, mens flyet kørte på banen med cirka 137 km/t.

Det viste sig, at en turbine i venstre motor var revet i stykker, og der blev fundet vragdele fra motoren på startbanen 22 Right.

Episoden skete den 30. januar klokken 17.01, da SAS-flyet SE-DIK 'Stenkil Viking', et McDonnell Douglas MD-82, var under start med 104 passagerer og fem besætningsmedlemmer ombord.

Havarikommissionen har indledt en undersøgelse af episoden, der foreløbig er klassificeret som en 'alvorlig hændelse'.

Kommissionen har udgivet en foreløbig rapport, fordi undersøgelserne ventes at trække ud i flere måneder.

Årsagen er ukendt
- Vi er slet ikke så langt, så vi kan sige, hvad der er årsag til fejlen. Vi har en masse detailundersøgelser i gang, blandt andet skal motoren skilles helt ad, siger havariinspektør Martin Puggaard til ekstrabladet.dk.

- Starten er det tidspunkt, hvor der sker den største belastning af motorerne. Starten kunne afbrydes, fordi flyet endnu ikke var over det punkt, hvor man er nødt til at gennemføre starten. Flyet er iøvigt designet til, at det uden problemer kan gå i luften på kun en motor, hvis det er nødvendigt, siger Martin Puggaard.

Da piloterne ikke fik nogen alarmer om ild i motoren eller røg i kabinen, og kontroltårnet heller ikke kunne se ild eller røg udvendigt fra flyet, blev det kørt ind til gaten og passagererne kunne forlade flyet som normalt.

Kongelige evakueret
I februar sidste år var et søsterfly, SE-DIL, også et MD-82, udsat for en tilsvarende episode under starten fra Kastrup mod Oslo med 135 ombord, blandt dem den norske kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit.

Starten måtte afbrydes, da venstre motor brød sammen og flyet blev evakueret på startbanen, fordi der trængte røg ind i kabinen.

Se også: Revner i motor årsag til flydrama

Undersøgelserne af dén episode viste, at metaltræthed i motoren var årsag til knækkede bolte i motorens såkaldte 'Front Accessory Drive, der holder 'næsen' i motorens luftindtag fast. Derefter faldt 'næsen' af, og der blev suget olie ind i den brandvarme motor.

Havariinspektør Martin Puggaard siger, at det må betegnes som en tilfældighed, at der ved begge episoder er tale om venstre motor, samme flytype og at episoderne sker under starten.

Ved den nyeste episode var det en helt anden del af motoren, der gik i stykker, nemlig 'front compressor drive turbine'.

Først efter kommende laboratorieundersøgelser kan Havarikommissionen sige, hvorfor motoren på SE-DIK brød sammen - og om dette eventuelt også skyldes metaltræthed.

Også historikken for motorens vedligeholdelse gennemgås af Havarikommissionen i samarbejde med den amerikanske motorproducent.

1 af 3 Sådan så venstre motor ud efter den forrige episode den 5. februar sidste år med et MD-82 fly, der afbrød starten i Kastrup. 15 bolte forrest i motoren revnede, så 'næsen' i luftindtaget faldt af. (Foto: Havarikommissionen)
2 af 3 Den norske kronprins Haakon blev evakueret sammen med kronprinsessen, da et MD-82 fly brød sammen i februar sidste år. (privatfoto)
3 af 3 Et to-motores McDonnell Douglas fra SAS måtte afbryde starten i København, da den venstre motor brød sammen. (Arkivfoto: POLFOTO/SAS)
Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere