Træt pilot styrtede: To blev dræbt

Efter knapt syv timer i luften var en 74-årig pilot træt, og det kan have medvirket til flystyrtet, hvor to blev dræbt i Roskilde

Leif Petersen, 74, var den ene af de to piloter, som blev dræbt. Den anden var Jesper Padborg, som var passager på flyet. (Foto: Kent Olsen/Naturhistorisk Museeum, Aarhus)
Leif Petersen, 74, var den ene af de to piloter, som blev dræbt. Den anden var Jesper Padborg, som var passager på flyet. (Foto: Kent Olsen/Naturhistorisk Museeum, Aarhus)

Efter seks timer og 43 minutter i luften med at tælle fugle i lav højde, skulle den 74-årige pilot Leif Petersen lande sit Partenavia P68 Observer fly i Københavns Lufthavn i Roskilde.

Men landingen gik helt galt, da piloten afbrød landingen, fordi et andet fly var foran ham på banen. Flyet kom i stall og spind, og det var umuligt at rette flyet op i tide.

Piloten var ikke opmærksom på at flyvefart og krængning ikke passede sammen, så flyet stallede og begyndte et spind. Lav flyvehøjde gjorde, at piloten ikke kunne standse rotationen af flyet, ophæve stallet og retten op inden det ramte jorden.

Observer-flyet OY-CAG fra flyselskabet BioFlight, der laver fugletællinger, fotoflyvninger og overvågning af naturreservater, blev knust mod jorden og brød i brand.

Både Leif Petersen og hans passager, den 47-årige pilot Jesper Padborg fra Holte, blev dræbt. Det var umuligt at overleve flystyrtet, siger Havarikommissionen i en rapport, der er offentliggjort i dag.

Se også: De blev dræbt i flystyrtet

Flyet ramte jorden med en vinkel på 60 grader med næsen forrest. Venstre vinge ramte jorden først. Venstre brændstofttank brød op, og brændstoffet forstøvede eller brændte i nedslaget:

- Nedslagskræfterne kombineret med den tilstødende brand var af sådan karakter, at overlevelse ikke var mulig, siger Havarikommissionen.

Havde næsten 14.000 flyvetimer
Leif Petersen var en særdeles erfaren pilot med 13.973 flyvetimer og 8791 landinger bag sig.

Men netop hans store erfaring og at han sandsynligvis var træt, er to menneskelige faktorer, der kan have medvirket til hans fatale beslutning om at afbryde landingen, mener Havarikommissionen.

Læs hele Havarikommissionens rapport her

Han var mødt klokken 6.30 om morgenen og havde været i luften i seks timer og 43 minutter:

- Havarikommissionen vil ikke udelukke, at træthed utilsigtet kan have fremhævet et ubevidst ønske hos piloten om at lande på hjemmebanen med en så afkortet flyvetid som muligt, og derved have påvirket pilotens risikovurderinger og beslutningsprocesser i en negativ retning.

Pilotens store erfaring med flyet - alene det seneste år havde han fløjet næsten 265 timer på OY-CAG - kan også have skubbet til grænsen for, hvor store operative risici han var villig til at tage.

- Havarikommissionen vil ikke udelukke, at piloten med et så indgående operativt kendskab til OY-CAG og øvrig stor flyveerfaring ubevidst kan have ladet erfaringen kompensere for en operation uden for operationelle begrænsninger og sikkerhedsparametre, skriver Havarikommissionen.

112 - 7. mar. 2013 - kl. 12:28 Mystik om årsag til flystyrt

Flystyrtet skete den 6. marts kl. 16.27, da OY-CAG skulle lande på bane 03 i Københavns Lufthavn, Roskilde. OY-CAG var nummer to til landing og fik tilladelse til at lande efter den foran landende fly, og det kvitterede pilot Leif Petersen for til Tårnet.

Flyet foran OY-CAG fik under landingen kraftige rystelser fra næsehjulet, og reducerede opbremsningen og forlængede landingen for at få kontrol over flyet.

Afbrød i stedet for at lande
Imens var OY-CAG i lav højde på vej over bane 03 og nærmede sig det andet fly, som stadig kørte på banen. Tårnflyvelederen gav piloten på OY-CAG instruktion om at lande, fordi der var plads nok. Men i stedet afbrød den 74-årige pilot landingen og drejede 360 grader i lav højde.

Mens det landede fly kørte ad rullevejen, udførte OY-CAG i kun cirka 20 meters højde et krapt drej til venstre henover rullevejen, og på vej mod bane 03 begyndte flyets venstre vinge at stalle og flyet fortsatte i en begyndende spind mod venstre.

Flyet ramte jorden syd for rullevejen og bane 03.

Flyvefarten var cirka 10 knob lavere end den anbefalede minimum flyvehastighed for en slutindflyving.

- Flyveoperationen gik fra at være en rutineoperation til at være en non-standrad operation, hvilket vurderes til at have øget pilotens arbejdsbelastning og dermed kan have hæmmet pilotens risikovurderinger og beslutningsprocesser, siger Havarikommissionen.

Foto: Kenneth Meyer 112 - 6. mar. 2013 - kl. 22:12 Ofre fra flystyrt i Roskilde er mænd på 47 og 74

1 af 4 Flyet styrtede den 6. marts kl. 16.27 i Københavns Lufthavn, Roskilde. (Foto: Tariq Mikkel Khan)
2 af 4 Det var umuligt at overleve flystyrtet, skriver Havarikommissionen. (Foto: Havarikommissionen)
3 af 4 Her er det styrtede fly fotograferet under en opgave i Grønland i 2008. (Foto: Kent Olsen/Naturhistorisk Museum, Aarhus)
4 af 4 Leif Petersen, 74, var den ene af de to piloter, som blev dræbt. Den anden var Jesper Padborg, som var passager på flyet. (Foto: Kent Olsen/Naturhistorisk Museeum, Aarhus)