Er dette Se og Hørs tys-tys-kilde?

Tidligere IBM-ansat har deltaget i adskillige arrangementer hos Se og Hør – ses stadig med ugebladets journalister

Ved du noget, så tip os. Send sms/mms til 1224 (koster alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.

En tidligere medarbejder hos NETS har ifølge flere af hinanden uafhængige kilder gennem længere tid forsynet ugebladet Se og Hør med oplysninger om kendte og kongeliges færden via adgang til deres kreditkortoplysninger.

Det er kommet frem gennem blandt andre avisen BT’s udlægning af den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussens roman ’Livet, det forbandede’, der udkommer i dag. En bog, der ifølge forlaget bag er 80 procent sand og 20 procent fiktion.

Men Ekstra Bladet kan nu afsløre, at it-kilden ikke var ansat direkte hos NETS, men derimod hos IBM, som NETS (dengang PBS) havde outsourcet opgaver til.

Se også: Joachim: Ingen kommentar til Se og Hør

Oplysningerne om kreditkorttransaktioner skal især være blevet givet til Se og Hør i perioden 2008-12.

Ifølge kildens cv arbejdede han i perioden 2007-12 for IBM, der fra marts 2007 løste opgaver for det nuværende NETS, som dengang hed PBS. Arbejdet for PBS beskriver kilden selv som 'overvågning af IBM MainFrame', det vil sige opsyn med den helt grundlæggende it-infrastruktur hos selskabet, som blandt andet står for dankort og andre betalingskort.

Kilden har dermed haft gode muligheder for at kigge kendte danskere i kortene, da han populært sagt var sat til at holde styr på de servere, der styrer danskernes handler med kreditkort.

Hos Nets har man i skrivende stund lukket helt ned omkring sagen og kommunikationskonsulent, Ulrik Marschall, vil ikke kommentere på Nets eller IBMs sikkerhed, før man har mere klarhed over sagen.

- Vi er i dialog med politiet og har også sat gang i vores egne interne undersøgelse. Før den forelægger ønsker vi ikke at kommentere sagen yderligere, siger han.

Kilder bekræfter over for Ekstra Bladet, at den tidligere IBM-medarbejder i perioden 2008-12 var hyppig gæst ved arrangementer hos Se og Hør. Blandt andet deltog manden flere gange i ugebladets årlige frokost i Grøften på Tivolis åbningsdag. Kilderne beskriver, at it-kilden yndede at være tæt på ugebladets journalister.

Se også: Nets om Se og Hør-skandale: Har aldrig oplevet noget lignende

Af kildens cv fremgår det desuden, at vedkommende i 2012 blev fritstillet fra IBM. Men det betød ikke, at kontakten til Se og Hør ophørte.

Ekstra Bladet kan nemlig nu afsløre, at mindst en nuværende medarbejder hos Se og Hør fortsat og helt frem til indeværende måned har haft hyppig kontakt til it-kilden, som angiveligt er gået under navnet ’tys-tys-kilden’ internt på ugebladets redaktion.

Rebekah Brooks og Andy Coulsen (th) får selv løftet dyner under retssagen i London. De to bladbosser havde en hemmelig sexaffære. (Foto: AP/Kirsty Wigglesworth, Lefteris Pitarakis) Tæt på Meget værre end Se og Hør

I mindst ti tilfælde og på datoer, som Ekstra Bladet kender til, har den nuværende Se og Hør-journalist i perioden fra marts 2012 til april 2014 været i selskab med tys-tys-kilden. Det fremgår af oplysninger på journalistens facebook-profil.

Her kan man se, at journalisten og kilden jævnligt checker ind på de samme restauranter i Københavns centrum. Derudover har it-kilden deltaget i flere festlige lejligheder sammen med Se og Hørs medarbejdere.

Det gælder blandt andet til ugebladets eget reality award-show, der løb af stablen 12. marts i år. Flere kilder, der deltog i festlighederne, bekræfter over for Ekstra Bladet, at it-manden var med – helt frem til et natligt afterparty, hvor også kendte navne som Susan K., Peter Birch, Frederik Fetterlein og Sidney Lee figurerede blandt gæsterne.

Hvorvidt den tidligere IBM-ansatte kun har deltaget i festligheder eller også har bidraget med oplysninger om kendte og kongelige, er endnu uklart. Den nuværende Se og Hør-journalist, som jævnligt har været i kontakt med kilden, afviser at kommentere sagen med henvisning til udgiveren Allers politik vedrørende henvendelser fra medier.

’Uanset hvad jeg måtte have lyst til at kommentere eller ikke kommentere på, så kan jeg ikke sige noget,’ skriver journalisten via facebook og henviser til Se og Hørs chefredaktør Niels Pinborg.

Det har i dag ikke været muligt at træffe Niels Pinborg for en kommentar.Men chefredaktøren sagde i går, at Se og Hør hverken har eller har haft kilder med 'adgang til den type informationer' (kreditkortoplysninger, red.).

Ekstra Bladet har også forsøgt at træffe den tidligere IBM-ansatte for en kommentar.

Se også: Tidligere Se og Hør-ansatte bekræfter it-overvågning

Ved du noget, så tip os. Send sms/mms til 1224 (koster alm. takst), eller send mail til 1224@eb.dk.