Syv SE OG HØR-ansatte sendt hjem

Syv medarbejdere på SE og HØR er onsdag aften sendt hjem fra ugebladet - Ekstra Bladet har talt med redaktionschef Kim Bretov, der har været ansat på ugebladet i 15 år

SE og HØRs chefredaktør Niels Pinborg forklarer hjemsendelsen af syv medarbejdere med, at de optræder på tre mails, der sættes i forbindelse med tystys-kilden. Foto: Jonas Olufson
SE og HØRs chefredaktør Niels Pinborg forklarer hjemsendelsen af syv medarbejdere med, at de optræder på tre mails, der sættes i forbindelse med tystys-kilden. Foto: Jonas Olufson

Syv medarbejdere på SE og HØR er onsdag aften sendt hjem fra Ugebladet, oplyser TV2 Nyhederne. Oplysningerne fremkommer på SE og HØR interne netværk.

Hjemsendelen af medarbejderne sker i kølvandet på, at den tidligere SE og HØR- journalist Ken B. Rasmussen har skrevet bogen 'Livet - Det forbandede', der beskriver, hvordan en it-ekspert fra Nets, har lækket fortrolige oplysninger om kendte og kongeliges kreditkort-oplysninger, så Se og Hør-journalister, har kunnet spore hvor de kendte har opholdt sig.

Efterfølgende har journalister fra ugebladet overvåget dem, og skrevet historier ud fra oplysningerne.

SE og HØRs chefredaktør Niels Pinborg har følgende kommentar til hjemsendelserne i en intern mail.

- SE og HØR har i dag givet syv medarbejdere fri. De syvs navne optræder på tre mails, der kan sættes i forbindelse med den såkaldte tys-tys kilde. Det er en dansk avis, der er kommet i besiddelse af de tre mails fra 2009 og 2010, der har gjort SE og HØR opmærksom på det. For ikke at belaste de syv medarbejderes muligheder for at virke på SE og HØR har man valgt at give dem fri, indtil der er lys over sagen.

- At deres navne står på en mail er i mine øjne ingenlunde automatisk ensbetydende med, at man har gjort noget galt og at man er involveret i sagen om den påståede ulovlige kilde. Men jeg anerkender, at det giver støj på et tidspunkt, hvor vi har brug for ro, siger SE og HØR’s chefredaktør Niels Pinborg.

- Jeg har i den tid, jeg har været chef ikke haft noget som helst at udsætte på medarbejdernes arbejde. Og jeg både håber og tror, at de snart til tilbage på redaktionen.

Ekstra Bladet har konfronteret en af de syv medarbejdere, Kim Bretov, der er mange-årig redaktionschef på SE OG HØR, som er blevet sendt hjem.

Se også: Tidligere Se og Hør-redaktør står frem: Ja, vi brugte ulovlig kilde

- Det har jeg ingen kommentar til, siger Kim Bretov , da vi fanger ham over telefonen onsdag aften.

Nu bliver der jo lavet de her interne undersøgelser på Aller. Kan du afvise, at du har vidst noget om den her sag?

- Jeg kommenterer ikke noget. Fordi det er kun vores chefredaktører, der kommenterer på de her ting, siger Kim Bretov.

Nu er du jo blevet sendt hjem selv. Og du har været redaktionschef på Se OG HØR i 15 år. Hvordan kan du undgå at have vist noget om den her sag?

- Det kommenterer jeg ikke på.

Hvorfor?

- Det er aftalt, at dem, der kommenterer på den her sag, det er vores chefredaktører, når det handler om SE OG HØR, og så er det selvfølgelig direktionen. Så der er ikke så meget at diskutere. Jeg hverken kan eller må gøre det. Så derfor kan du ikke få mig til at svare på noget som helst, siger Kim Bretov.

Hvis det var, hvordan ville du selv have det med at få overvåget dine kreditkortoplysninger, hvis du blev udsat for det?

- Det har jeg ikke nogle kommentarer til, lyder det fra Kim Bretov.

Kunne det ikke være i din egen interesse at fortælle lidt om det her?

- Nej, det har jeg ingen kommentarer til.

Billed Bladet har ligeledes sendt to tidligere SE OG HØR-ansatte hjem.

Aller skriver i en pressemeddelelse:

'To tidligere medarbejdere fra SE og HØR har her til aften fået fri.

De to medarbejderes navne optræder på en mail, der muligvis kan sættes i forbindelse med den såkaldte tys-tys-kilde, der optræder i en roman fra en tidligere SE og HØR-medarbejder. Det er en dansk avis, der er kommet i besiddelse af den omtalte mail fra 2010, som har gjort Aller Media opmærksom på det.

De to medarbejdere er i dag ansat på BILLED-BLADET og har udelukkende fået fri, fordi de er tidligere SE og HØR-medarbejdere, og det har intet at gøre med, at de i dag er ansat på BILLED-BLADET.

BILLED-BLADETs chefredaktør Annemette Krakau tager som resten af Aller-koncernen stærkt afstand fra de påståede ulovlige metoder på SE og HØR i perioden 2008-2012 og forventer, at de to medarbejdere snart er tilbage på redaktionen'.