Se og Hør-journalist: Ja, vi brugte tys-tys-kilden

Se og Hør-journalisten Kasper Kopping bekræfter over for Ekstra Bladet, at ugebladet har benyttet en kilde, der leverede ulovlige kreditkortoplysninger om kendte danskere

Kasper Kopping (t.v.) i festligt selskab med Se og Hør-kollegaen Nicolaj Bunde og tys-tys-kilden. Ifølge flere anonyme kilder har den hemmelige kilde set flere af medarbejderne fra Se og Hør privat, og han skal have deltaget i flere festlige arrangementer. Også efter samarbejdet stoppede. (Privatfoto)
Kasper Kopping (t.v.) i festligt selskab med Se og Hør-kollegaen Nicolaj Bunde og tys-tys-kilden. Ifølge flere anonyme kilder har den hemmelige kilde set flere af medarbejderne fra Se og Hør privat, og han skal have deltaget i flere festlige arrangementer. Også efter samarbejdet stoppede. (Privatfoto)

Vi gjorde bare, hvad vi fik besked på af de skiftende chefer.

Sådan forklarer Se og Hør-journalisten Kasper Kopping brugen af den ulovlige kilde, der angiveligt har fodret ugebladet med kreditkortoplysninger på en række kendte og kongelige gennem flere år.

Ifølge journalisten er det et faktum, at kilden er blevet brugt.

'Det er korrekt, at vi har haft en sådan kilde på bladet, men ved at udtale mig i detaljer om den omtalte periode, vil jeg kunne inkriminere mig selv. Min detailviden om sagen vil jeg nu drøfte med en advokat og mine informationer vil jeg give videre til både politi og Allers uvildige undersøgelse', skriver Kasper Kopping til Ekstra Bladet.

Se også: Forfatter: Se og Hør overvågede trafikofre og mordmistænkte

Ifølge Ekstra Bladets oplysninger er Kasper Kopping en af de journalister, der har benyttet sig af kilden, men han vil blot bekræfte, at to journalister på Se og Hør har modtaget de ulovlige oplysninger om bl.a. prins Joachims kreditkort-aktivitet.

Han skriver videre, at det var daværende nyhedschef Lise Bondesen, der fik sat en stopper for brugen af kilden, og at det skete allerede i efteråret 2011 - ikke i 2012, som det beskrives i bogen 'Livet, det forbandede'.

'Det er med andre ord ikke korrekt, at samarbejdet med kilden først ophørte, da kilden fratrådte det job, der gav dataadgang, i forsommeren 2012', skriver Kopping til Ekstra Bladet.

Se også: Kendisser politianmelder Aller Media

Han slutter af med at understrege, at al brug af den hemmelige kilde, en 45-årig IT-journalist, skete på direkte ordre fra ugebladets chefer.

'Endelig er min eneste trøst, at jeg - uanset, hvad dette måtte ende med - føler, at jeg under hele forløbet blot har gjort, hvad jeg er blevet beordret om af mine skiftende chefer på bladet til og med 2011', skriver han til Ekstra Bladet.

Dokumentation: Kasper Koppings statement til Ekstra Bladet:

I den seneste uge er det blevet dokumenteret, at jeg har haft en rolle i sagen omkring den ulovlige kilde - tys-tys-kilden - der leverede kreditkortoplysninger om kendte danskere til to udvalgte medarbejdere på SE og HØR.

Det er korrekt, at vi har haft en sådan kilde på bladet, men ved at udtale mig i detaljer om den omtalte periode, vil jeg kunne inkriminere mig selv. Min detailviden om sagen vil jeg nu drøfte med en advokat og mine informationer vil jeg give videre til både politi og Allers uvildige undersøgelse.

Men jeg vil gerne slå en ting fast. Den kilde, som omtales, har ikke været anvendt af mig selv eller andre SE og HØR’s journalister siden sidste halvdel af 2011. Og det er efter min viden også korrekt, at det var nuværende redaktionschef på Ekstra Bladet, Lise Bondesen, der slog i bordet og fik standset ordningen - som hun selv beskrev det forleden.

Det er med andre ord ikke korrekt, at samarbejdet med kilden først ophørte, da kilden fratrådte det job, der gav dataadgang, i forsommeren 2012.

Når det er vigtigt for mig at få i hvert fald disse detaljer ud, så er det fordi jeg siden denne historie brød, har kunne se, hvordan journalister uden dokumentation har forsøgt at skade de kolleger og chefer, jeg har på bladet nu, som overhovedet og under ingen omstændigheder har haft viden om kildens eksistens, har haft viden om kildens identitet, har haft viden om betaling for kreditkortoplysningner eller historier, som oplysningerne har ført til.

Der er således ikke - siden i hvert fald omkring årsskiftet 2011-2012 - lavet historier i SE øg HØR på baggrund af denne kilde eller andre med ulovlig adgang til kreditkortoplysningner. Det er derfor også rigtigt, når min nuværende chefredaktør Niels Pinborg, hævder, at han ikke har kendt til kilden. Jeg har først oplyst ham om dennes eksistens i forbindelse med udgivelsen af bogen, der fører til alt dette.

Og når min nuværende chefredaktør siger, at der under hans ledelse ikke har fundet ulovligheder sted, som dem, der beskrives, så er det efter min overbevisning sandt.

SE og HØR’s redaktion består af dygtige, flittige og kompetente kolleger, der hver dag kæmper for – med klassiske journalistiske metoder – at underholde de mange hundrede tusinde danskere, der elsker vores historier. Og det smerter mig, når jeg ser, hvordan medierne nu skyder blindt efter dem, der intet har med denne sag at gøre. Mange af de historier, der er blevet beskyldt for at være blevet til på ulovligvis er kommet frem ved hjælp af helt almindelige kilder og grundig research. Og jeg håber, at jeg med dette kan få rettet fokus ind på det, som det denne sag rettelig bør dreje sig om. Nemlig at få ryddet op i en tid, som var. Og nogle metoder som aldrig burde være blevet anvendt.

Endelig er min eneste trøst, at jeg - uanset, hvad dette måtte ende med - føler, at jeg under hele forløbet blot har gjort, hvad jeg er blevet bordret om af mine skiftende chefer på bladet til og med 2011.

Jeg har ikke flere kommentarer på nuværende tidspunkt.

Med venlig hilsen

Kasper Kopping.

Skærm

Seneste i Nyheder
Mest læste i Nyheder
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Har du en mening om Ekstra Bladet? Kom med i vores panel og del din mening med os
Nyhedsredaktør:Claus Jessen
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen